Het optimistische voorjaar van Prada

“Badend in zonlicht, gedreven door optimisme.” Zo omschrijft Prada de sfeer van de door Steven Meisel gefotografeerde advertentiecampagne voor voorjaar 2012, die net als de collectie duidelijk verwijst naar de Amerikaanse jaren vijftig. Het benzinestation is een “centraal symbool” in dit “postmoderne kruispunt van nieuwe horizonnen en economische bevrediging”. Een ongegeneerd staaltje nostalgie, zou je zeggen, die

“Badend in zonlicht, gedreven door optimisme.” Zo omschrijft Prada de sfeer van de door Steven Meisel gefotografeerde advertentiecampagne voor voorjaar 2012, die net als de collectie duidelijk verwijst naar de Amerikaanse jaren vijftig. Het benzinestation is een “centraal symbool” in dit “postmoderne kruispunt van nieuwe horizonnen en economische bevrediging”.

Een ongegeneerd staaltje nostalgie, zou je zeggen, die consumenten in deze door crisis geteisterde tijd terugbrengt naar een periode waarin het elk jaar weer beter leek te gaan. Toch is de tekst ook anders te interpreteren. Prada zelf verkent namelijk wel degelijk nieuwe horizonnen, en vindt daar bovendien economische bevrediging. De eerste helft van dit jaar steeg de winst van het Italiaanse modebedrijf met 74 procent, louter en alleen dankzij de verkoop van tassen, portemonnees en riemen in China.

De voorjaarscampagne voor mannen, die eveneens de sfeer van de jaren vijftig ademt, werd gefotografeerd door David Sims. Model is acteur/zanger Michael Pitt.

Beeld PradaBeeld Prada

    • Milou van Rossum