Facebook waarschuwt: je gezicht is bekend

Facebook gaat gebruikers waarschuwen dat hun gezichten automatisch herkend worden op foto’s die anderen op het netwerk plaatsen. Het sociale netwerk past zijn privacybeleid aan naar aanleiding van een onderzoek van de Ierse Data Protection Commission (DPC).

Gisteren verschenen de resultaten van het rapport. Hoewel het sociale netwerk volgens DPC niet de wet overtreedt, gaat Facebook persoonlijke gegevens korter bewaren en worden de privacyvoorwaarden minder complex. Ook onervaren gebruikers moeten kunnen voorkomen dat ze meer data delen dan hun lief is. Daarnaast is betere controle nodig op software van andere partijen die het netwerk gebruiken (de ‘apps’).

Het is een greep uit een lange lijst aanbevelingen die in juli 2012 doorgevoerd zijn. De waarschuwing voor de ‘fototags’ verschijnt al in januari.

Facebook, waaraan wereldwijd 800 miljoen mensen (5 miljoen Nederlanders) meedoen, verzamelt een berg data, omdat gebruikers meer en meer met elkaar delen. Dankzij ‘sociale plugins’ heeft het netwerk gedetailleerd inzicht in het dagelijks leven van mensen. Dat is waardevolle informatie voor bedrijven die graag een advertentie op maat serveren.

Maar Facebook heeft een lange reeks privacyfiasco’s achter de rug: producten die gebruikers ongevraagd meer informatie via het netwerk laten delen. Een friends only-knop die toch gegevens deelde met buitenstaanders. Of adverteerders die, tegen de afspraken in, inzicht kregen in persoonlijke data.

De Amerikaanse Federal Trade Commission stelde al dat „Facebook zijn gebruikers misleidde door beloofde privacymaatregelen niet na te komen”. In de aanloop naar een beursgang in 2012 proberen de 2.500 medewerkers van Facebook hun zaken op orde te krijgen. Een nieuw fiasco zou de beurswaarde van het bedrijf (nu geschat op 75 tot 100 miljard dollar) geen goed doen.

Nu is transparantie het nieuwe toverwoord. Net als in Europa zijn in de VS onderhandelingen gaande met privacyorganisaties. Facebook zal zelf regelmatige controles moeten ondergaan en schreef op zijn blog blij te zijn met de aanbevelingen uit het gedetailleerde rapport.

Een gevoelig punt blijft de zogeheten dataretentie: veel informatie op Facebook blijft ongevraagd gearchiveerd. Dit geldt bijvoorbeeld voor verwijderde vrienden, maar ook voor de fototags. Die kunnen voor het oog van de buitenwereld verborgen worden. Maar voor de database van Facebook blijf je een bekend gezicht.

Facebook belooft beterschap maar houdt een slag om de arm. Het netwerk is gebouwd om digitale sporen vast te leggen, niet om ze te wissen.

Een overzicht van de beloofde aanpassingen op nrc.nl/tech