Facebook: kijk uit, we kennen je gezicht

Een echte Facebook-Wall, op het hoofdkantoor in Palo Alto.

Facebook gaat gebruikers waarschuwen dat hun gezichten automatisch herkend worden op foto’s die anderen op het netwerk plaatsen. Het sociale netwerk past zijn privacybeleid aan naar aanleiding van een onderzoek van de Ierse Data Protection Commission (DPC). Gisteren verschenen de resultaten van het rapport.

Hoewel het  sociale netwerk volgens DPC niet de wet overtreedt, gaat Facebook persoonlijke gegevens korter bewaren en worden de privacyvoorwaarden minder  complex. Ook onervaren gebruikers moeten kunnen  voorkomen dat ze meer data delen dan hen lief is. Daarnaast is betere controle  nodig op software van andere partijen die het netwerk gebruiken  (de  ‘apps’).  Het is een greep uit een lange lijst aanbevelingen die in juli 2012 doorgevoerd moeten zijn. De waarschuwing voor  de fototags verschijnt al  in januari.

Aanrader voor Facebook-gebruikers. Wil je precies weten wat er schort aan de privacy-voorwaarden van Facebook, en hoe het netwerk dingen van je bewaart weet die jij niet eens meer wist? Lees dan dit gedetailleerde Ierse onderzoek:  150 pagina’s privacy-pret voor onder kerstboom.

Facebook, met 800 miljoen deelnemers (naar schatting 5 miljoen Nederlanders), verzamelt een enorme berg data omdat zijn gebruikers meer en meer met elkaar delen. Dankzij ‘sociale plugins’ heeft het netwerk gedetailleerd  inzicht in het dagelijks leven van mensen. Dat is waardevolle informatie voor bedrijven die  graag een advertentie op maat serveren. Maar Facebook heeft een lange reeks privacyfiasco’s achter de rug: denk aan producten die gebruikers ongevraagd meer informatie via het netwerk laten delen. Een friends only-knop die toch gegevens deelde met buitenstaanders.  Of adverteerders die, tegen de afspraken in,  inzicht kregen in persoonlijke data.  De Amerikaanse Federal Trade Commission stelde al dat ‘Facebook zijn gebruikers misleidde door beloofde privacymaatregelen niet na te komen’.

Beursgang

In de aanloop naar een beursgang in 2012 proberen de 2.500 medewerkers van  Facebook hun zaken op orde te krijgen. Een nieuw fiasco zou de beurswaarde van het bedrijf (nu geschat op 75 tot 100 miljard dollar) geen goed doen. Nu is transparantie het nieuwe toverwoord.  Net als in Europa zijn in de VS  onderhandelingen gaande met privacyorganisaties. Facebook zal zelf regelmatige controles moeten ondergaan en schreef op zijn blog blij te zijn met de aanbevelingen uit het gedetailleerde rapport.

Een gevoelig punt blijft de zogeheten data-retentie: veel informatie op Facebook blijft ongevraagd gearchiveerd. Dit geldt bijvoorbeeld voor verwijderde vrienden, maar ook voor de  fototags. Die kunnen voor  het oog van de buitenwereld verborgen worden. Maar voor de  database  van Facebook blijf je een bekend gezicht. Facebook belooft beterschap maar houdt  een slag om de arm. Het netwerk is gebouwd  om digitale sporen vast te leggen, niet om ze te wissen.

Het rapport doet aanbevelingen op de volgende zeventien onderdelen:

  • Privacy Policy
  • Advertising
  • Access Requests
  • Retention
  • Cookies/Social Plug-ins
  • Third-Party Apps
  • Disclosures to Third Parties
  • Facial Recognition/Tag Suggest
  • Data Security
  • Deletion of Accounts
  • Friend Finder
  • Tagging
  • Posting on Other Profiles
  • Facebook Credits
  • Pseudonymous Profiles
  • Abuse Reporting
  • Compliance Management/Governance

Reclame tussen je vrienden

Opeens verschijnt er tussen de berichten van vrienden een mededeling van Nike, Volkswagen of KLM op je Facebook-pagina. Dat kan vanaf volgend jaar gebeuren als het sociale netwerk gesponsorde boodschappen gaat verkopen die verschijnen in de lijst berichten van zelf-gekozen vrienden. Dat maakte Facebook gisteren bekend.

Een woordvoerder van Facebook meldt dat mensen per dag niet meer dan één gesponsord bericht in hun nieuwsoverzicht zullen zien. Dat moet voorkomen dat er te veel spam verschijnt. Ook moet het bericht herkenbaar zijn als een gesponsord artikel. De reclame is ‘afkomstig van mensen en pagina’s waarmee ze al verbonden zijn’. Dat betekent dat bedrijven waarmee je Facebookvrienden verbonden zijn, hun berichten kunnenplaatsen: hoe meer vrienden, hoe meer reclame.

Sinds deze week is ook een veelbesproken toevoeging aan Facebook beschikbaar. In de ‘Timeline’ kunnen gebruikers van het netwerk hun complete leven bijhouden, van de wieg tot aan het graf.

 

Zie ook dit verhaal over Facebook dat op 19 november in de zaterdag-editie van NRC Handelsblad stond. (alleen abonnees)

    • Marc Hijink