We zijn een goed team, al is het wel een kippenhok

De 7 vennoten achter Ronimo Games in Utrecht. Uiterst links zit Lead Designer Fabian Akker. Foto: Peter de Krom

Naam: Fabian Akker

Leeftijd: 28 jaar

Studie: Game Design and Development (Hogeschool voor de Kunsten, Utrecht)

Bedrijf: Ronimo Games

Jullie maken met zijn zevenen games. Waar kennen jullie elkaar van?

„We zaten alle zeven in dezelfde klas van onze opleiding. Het klikte tussen ons, we werden een hechte vriendengroep.

„In ons tweede jaar wisten we eigenlijk al dat we een eigen bedrijfje wilden beginnen met z’n allen. We gebruikten een project in ons derde jaar om te kijken of we ook echt als team, en dus later als bedrijf, konden functioneren. We hebben toen de game De Blob gemaakt, waarin je een grote bal verf bent die door de stad rolt en alles kleurt wat je aanraakt. Dat spel hebben we aan game-uitgever THQ verkocht, die het uitbracht voor de Nintendo Wii.”

Terwijl jullie nog aan het studeren waren hadden jullie dus al een spel op de markt?

„Ja. Dat is wel uitzonderlijk in de industrie. Vooral dat THQ ons benaderde, in plaats van andersom. Ik denk dat De Blob vooral een succes was omdat je er, zodra je de controller oppakt, lol mee kunt hebben. Het is simpel en je kunt er snel beter in worden.

„De Blob heeft ons enorm vooruit geholpen. Het is heel moeilijk om zonder track records (eerder uitgebrachte games) licenties te krijgen. Dat zijn als het ware vergunningen om een game voor bijvoorbeeld de Wii, de Playstation of de Xbox uit te brengen. THQ heeft ons daar dus mee geholpen.”

En nu dan?

„We zijn na De Blob downloadable games gaan maken zoals Swords & Soldiers, die prima verkocht heeft. Nu maken we onze tweede grote titel die je op verschillende consoles en de pc kan spelen: Awesomenauts. Daarvoor hebben we vijf mensen in vaste dienst, plus drie stagiaires. Sinds dit jaar draaien we ook helemaal zelfstandig, we hebben geen WIKK-uitkering meer nodig.”

Jullie zijn dus een goed team?

„Ja, onze disciplines sluiten heel goed op elkaar aan: de een is programmeur, de ander artist, weer een ander designer. Maar het is wel een kippenhok hoor. Iedereen doet een ei in het mandje en we zijn allemaal creatieve types. Dan wordt er wel eens wat gebekvecht. Maar dat is niet erg: we hebben een hechte band, vier van ons wonen zelfs samen.”

Ben je een geboren ondernemer?

„In mijn derde jaar liep ik stage bij een groter bedrijf, maar dat was niks voor mij. Ik word er veel gelukkiger van mijn eigen dingen bouwen dan aan andermans games werken. Ik ben dus wel een geboren ondernemer ja.

„Ik vind het mooi hoeveel ik gaandeweg geleerd heb: hoe je een game moet pitchen, moet verkopen, aan kwaliteitseisen moet voldoen, hoe je een bedrijf moet runnen met zeven vennoten. Vooral de zakelijke kant, daar was wel wat hulp van vaders voor nodig.”

Maite Vermeulen