Schiphol niet berekend op fout taxiënde piloot

In het rapport staat bovenstaande afbeelding waarop te zien valt hoe de piloot taxibaan 'Bravo' pakte in plaats van startbaan 36c. Bron: onderzoeksraad.nl

Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland moeten de risico’s voor taxiënde vliegtuigen beter in kaart brengen. Er kan nu nog te veel fout gaan, concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid vanochtend in een rapport over de veiligheid tijdens het taxiën.

Het onderzoek werd ingesteld toen op vorig jaar op 10 februari een Boeing 737 van KLM per ongeluk vanaf een taxibaan opsteeg in plaats van de startbaan. Een naderend toestel van Royal Air Maroc werd op een haar na gemist. De Onderzoeksraad spreekt van een “ernstig incident”.

De piloten waren tijdens het taxiën het zicht op de luchthaven verloren en zagen de taxibaan aan voor de Zwanenburgbaan. De Luchtverkeersleiding had ten onrechte toestemming gegeven om op te stijgen. Tijdens het incident was het donker en sneeuwde het.

Taxibanen zijn normaal gesproken voorzien van groene middenverlichting, maar op de toerit naar de startbaan ontbrak deze verlichting. Volgens de onderzoeksraad heeft dat een grote rol gespeeld in de vergissing.

Zolang de risico’s niet in kaart zijn gebracht mogen de toeritten zonder verlichting niet worden gebruikt, stelt de raad. Het verlichtingssysteem moet bovendien worden aangepast.

Lees hier het volledige rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (PDF).

    • David Haakman