Nog niet direct overal 130

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur, VVD) moet een deel van haar 130-kilometer-plan uitstellen. Dat heeft een Kamermeerderheid gisteren afgedwongen, met steun van regeringspartij CDA.

Per september volgend jaar kan niet, zoals Schultz wilde, op 60 procent van de snelwegen 130 kilometer worden gereden, maar op 40 procent. De overige wegen moeten eerst veiliger worden gemaakt. Schultz moet dat uit haar eigen begroting betalen. „Of het nu een jaar duurt of tien jaar, dat maakt me niet uit, als het maar veilig wordt”, zei CDA-Kamerlid Sander de Rouwe.

Daar waar maatregelen nodig zijn voor de luchtkwaliteit, vooral op de A12 en rondom Utrecht, gaat de snelheidsverhoging naar 130 kilometer per uur niet door. „Daar gaan we nu geen tientallen miljoenen voor uittrekken”, aldus De Rouwe. Als auto’s schoner worden, kan de snelheid alsnog omhoog, vindt de Kamer.

De snelheidsverhoging leidde vorige week tot irritatie tussen VVD en CDA. Voor de VVD is die snelheidsverhoging een belangrijke verkiezingsbelofte. Gisteren waren de verhoudingen hersteld. Kamerlid Charlie Aptroot (VVD): „Het wordt wat later, maar het gaat wel gebeuren. Ik ben tevreden.” Alleen Kamerlid Leon de Jong (PVV) bleef ontevreden: „Iedereen met verstand weet dat je op de meeste snelwegen 130 kan rijden, en dat we die 80 kilometer rondom grote steden subiet kunnen afschaffen.”