KPN opnieuw beschuldigd van concurrentievervalsing

KPN wordt onder verscherpt toezicht geplaatst wegens concurrentievervalsing. De klacht zou gaan over grote overheidscontracten.

Toezichthouder Opta wil telecomprovider KPN extra goed in de gaten houden. Door „geconstateerde gedragingen en overtredingen” zou een hoog risico bestaan dat KPN wet- en regelgeving overtreedt „met schade voor de consument en/of concurrentie”, meldt Opta vanmorgen in een persbericht. Maar wat de klacht precies is wil de toezichthouder pas volgende maand zeggen, aldus een woordvoerder.

KPN reageert ‘verrast’ en zegt dat het zich keurig aan de regels houdt, zeker nadat het in 2005 een boete van 17 miljoen euro moest betalen wegens onrechtmatige kortingen aan zakelijke klanten. Eelco Blok, de huidige topman, trad toen tijdelijk terug uit de raad van bestuur, omdat de onrechtmatige kortingen onder zijn verantwoordelijkheid vielen. KPN verbeterde zijn gewoontes als voormalig staatsbedrijf onder meer door een manager aan te stellen die toezicht houdt op de integriteit en bedrijfscultuur. Ook moeten medewerkers nu op cursus om te leren welke regels gelden bij het binnenslepen van contracten in een markt met toenemende concurrentie.

Insiders bevestigen onafhankelijk van elkaar dat de nieuwe klacht van Opta een lopende zaak betreft: de moeizame aanbesteding van de vaste telefonie van honderden overheidsorganisaties. KPN is met concurrent Tele2 in een langlopende rechtszaak verwikkeld over de gunning van dit zogeheten OT2010 contract dat 15 tot 20 miljoen euro per jaar bedraagt. Daarbij zou KPN op het laatste moment een ongeoorloofde korting doorgevoerd hebben. Na juridisch getouwtrek moet de aanbesteding wellicht opnieuw worden uitgevoerd. Dan krijgt ook telecombedrijf BT, dat als derde eindigde bij de gunning, opnieuw een kans.

In juli stuurde Opta KPN al een klacht waaruit blijkt dat er mogelijk onrechtmatig werd samengewerkt tussen de afdeling wholesale – die de netwerken beheert – en de afdeling retail – die de telefooncontracten verkoopt. Hoge muren tussen deze divisies moeten voorkomen dat concurrenten – die ook van KPN’s netwerk gebruik maken – benadeeld worden. Maar het werkt niet, blijkt uit de brief: „De werkzaamheden van KPN Wholesale en KPN Retail moeten gescheiden zijn met zogenoemde Chinese walls. Eind 2010 is gebleken dat zich op dit vlak onvolkomenheden hebben voorgedaan.”

De term ‘verscherpt toezicht’ is niet meer dan een signaal, omdat Opta KPN al jaren op de huid zit. Maar het is wel een signaal op een strategisch moment. De aantijgingen over prijsafspraken voor mobiele bellers liggen nog vers in het geheugen: begin deze maand deed de NMa nog een inval bij KPN Vodafone en T-Mobile, na beschuldigingen van twee klokkenluiders. Daar heeft de nu geconstateerde overtreding niets mee te maken, benadrukt Opta.

    • Marc Hijink