Kortkolom media

Spits mag Sharpe ‘pornobaron’ noemen

Rotterdam. Gratis krant Spits mag James Sharpe, voormalig Tweede Kamerlid voor de PVV, blijven aanduiden als „pornobaron” en „koning van de online porno”. Dat stelde het gerechtshof in Amsterdam gisteren. Volgens het hof vinden de kwalificaties „in ieder geval op het eerste gezicht voldoende steun in het beschikbare feitenmateriaal”. Sharpe werkte van 1996 tot 2001 voor het Ierse bedrijf Translease dat websites exploiteerde met namen als HeteMeisjes.com en OrgyHouse.net. Spits gebruikte de woorden in april in een artikel over Sharpe. Die stapte naar de rechter en eiste een rectificatie en schadevergoeding. De rechtbank wees zijn eisen af, maar bepaalde wel dat Spits hem nooit meer pornobaron mocht noemen. De krant ging in hoger beroep en kreeg gisteren gelijk. (NRC)

Onrust op redacties regiokranten Telegraaf

Rotterdam. De regionale kranten van de Telegraaf Media Groep (TMG), waaronder Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad en Leidsch Dagblad, maken zich grote zorgen over het onafhankelijk voortbestaan van hun titels. De TMG-directie heeft gisteren de redacties bijgepraat over de strategie van het concern voor de komende vijf jaar. TMG wil dat zijn regiotitels meer samenwerken en dat de sites van de kranten worden losgekoppeld van de papieren edities. TMG werkt aan een landelijk dekkende site met lokaal nieuws, Dichtbij.nl. Morgen vergaderen de redacties over mogelijke vervolgstappen. (NRC)

Raad voor Journalistiek moet fors bezuinigen

Rotterdam. De Raad voor de Journalistiek moet volgend jaar aanzienlijk bezuinigen. Dat bevestigt voorzitter Fons van Westerloo. De Raad, een onafhankelijke instantie voor klachten over media, krijgt vanaf 2013 geen financiële steun meer van het ministerie van OCW. Toenmalig minister Plasterk stelde in 2009 een subsidie voor drie jaar beschikbaar van 150.000 euro per jaar om de Raad te professionaliseren. Er kwam een beroepsprocedure en een mogelijkheid voor bemiddeling. De Raad schrapt zijn publicaties in vakblad Villamedia; die advertenties kosten 25.000 euro per jaar. (NRC)

FD moet ex-columnist schade vergoeden

Rotterdam. De rechtbank in Amsterdam heeft het Financieele Dagblad veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding aan oud-columnist en voormalig zakenpartner Michael Kraland. De rechter achtte twee artikelen over Kraland in de krant van 3 augustus 2009 onrechtmatig en onzorgvuldig. Het FD suggereerde onder meer dat de investeerder op illegale wijze veel geld had verdiend aan een samenwerking met de later veroordeelde Amerikaan Bernard Madoff. Volgens Kraland heeft hij veel schade geleden doordat zakenpartners zich terugtrokken of samenwerkingen werden opgeschort. Kraland schreef een column voor de krant en richtte samen met FD Mediagroep een investeringswebsite op. Hoe hoog de schadevergoeding is moet de rechter nog bepalen. (NRC)

Nieuwe correspondent NOS in Washington

Rotterdam. Wouter Zwart, nu nog correspondent voor de NOS in China, volgt Eelco Bosch van Rosenthal op als correspondent in Washington. Die keert eind 2012, na de Amerikaanse presidentsverkiezingen, terug naar Nederland. De wisseling past volgens de NOS in het beleid om correspondenten (in vaste dienst) elke vijf of zes jaar van standplaats te laten wisselen. Zwart (34) begon in 1999 als bureauredacteur buitenland bij de NOS. Sinds januari 2006 is hij correspondent in China. Wat Bosch van Rosenthal (35) gaat doen, is nog onbekend. (NRC)