Hè gezellig, Facebook gaat je tijdslijn weer vervuilen

Facebook: nu ook met advertenties in je tijdslijn! Wacht, die stonden toch altijd aan de rechterkant van de pagina? Jawel, maar vanaf januari 2012 zitten ze dus ook in je nieuwsfeed.

De reclameberichten in je tijdslijn, de zogeheten ‘sponsored stories’, moeten het bereik van bedrijven vergroten: nu kunnen ze ook de vrienden van gebruikers die iets ge’liked’, gereageerd of anderszins interactie hebben vertoond met een product bereiken, meldt TechCrunch.

De advertenties zullen er net zoals normale statusupdates uitzien, afgezien van het woordje ‘Sponsored’ dat het berichtje moet aanmerken als reclame. Volgens Facebook zullen gebruikers niet continu lastig gevallen worden met reclame; ze beloven het bij één advertentie per dag in de tijdslijn te houden, en ze zullen alleen berichten laten zien die je vrienden al ‘leuk vinden’. Volgens een woordvoerder van Facebook willen ze dit weloverwogen en langzaam doen:

“Our goal is to do this thoughtfully and slowly. We hope to show people no more than one sponsored story in their news feeds per day and the story will be clearly labelled.”

Hoe gaat dat er dan uit zien? Nou, zo:

Screendump van de vernieuwde advertenties in de Facebook nieuwsfeed. techcrunch.comScreendump van de vernieuwde advertenties in de Facebook nieuwsfeed. techcrunch.com

In 2008 heeft Facebook al geëxperimenteerd met de plaats van de advertenties, maar nu ze werken aan een beursgang heeft het bedrijf besloten om de reclames permanent te plaatsen. Facebook krijgt steeds meer Big Brother-trekjes, want het grote nadeel is dat je helaas niet ontkomt aan de reclame.

Volgens techblog Mashable gaat Facebook dezelfde kant als Twitter op. Die begon in augustus dit jaar ook al met ‘promoted’ tweets.

    • Judith Laanen