Facebook maakt reclame tussen vrienden

Opeens verschijnt er tussen de berichten van vrienden een mededeling van Nike, Volkswagen of KLM op je Facebook-pagina. Dat kan vanaf volgend jaar gebeuren als het sociale netwerk gesponsorde boodschappen gaat verkopen die verschijnen in de lijst berichten van zelf-gekozen vrienden. Dat maakte Facebook gisteren bekend.

Het grootste sociale netwerk ter wereld telt ruim 800 miljoen gebruikers en werkt aan een beursgang. Het bedrijf zoekt naar nieuwe manieren om geld te verdienen aan advertenties. Hoewel Facebook zelf veel inzicht heeft in de privégegevens van zijn gebruikers, garandeert het dat deelnemers van het netwerk zelf kunnen bepalen welke gegevens ze delen met derden.

Een woordvoerder van Facebook meldt dat mensen per dag niet meer dan één gesponsord bericht in hun nieuwsoverzicht zullen zien. Dat moet voorkomen dat er te veel spam verschijnt. Ook moet het bericht herkenbaar zijn als een gesponsord artikel. De reclame is ‘afkomstig van mensen en pagina's waarmee ze al verbonden zijn’. Dat betekent dat bedrijven waarmee je Facebookvrienden verbonden zijn, hun berichten kunnenplaatsen: hoe meer vrienden, hoe meer reclame.

Sinds deze week is ook een veelbesproken toevoeging aan Facebook beschikbaar. In de ‘Timeline’ kunnen gebruikers van het netwerk hun complete leven bijhouden, van de wieg tot aan het graf.