'DWDD' als eigen merk met eigen programma's

De wereld draait door gaat als merk binnen de VARA eigen programma’s maken. Branding bij omroepen wordt steeds belangrijker.

Presentator Matthijs van Nieuwkerk en eindredacteur Dieuwke Wynia van de talkshow De wereld draait door (DWDD) beginnen samen een afdeling bij de VARA die het merk ‘DWDD’ gaat uitbaten. De twee willen nieuwe programma’s ontwikkelen die ook DWDD in hun naam dragen. Dit betekent dat Wynia niet vertrekt bij DWDD en geen hoofd televisie wordt bij omroep BNN, zoals ze van plan was.

Wynia, die hoofdredacteur wordt van de huidige talkshow en van de nieuwe programma’s: „Je kunt denken aan offshoots als DWDD Recordings – waar we twee concerten voor hebben georganiseerd en een cd van hebben gemaakt – en onze oudejaarsuitzending De tv draait door. Zo zouden we ook aparte programma’s willen maken voor mensen als Claudia de Breij en Alexander Klöpping. Of een zaterdagavondshow.”

Wynia kondigde in oktober nog aan dat ze zou overstappen naar BNN. Volgens Wynia hebben Van Nieuwkerk en de VARA haar gevraagd om te blijven. Bij BNN zijn ze niet gelukkig met Wynia’s late afzegging. Een woordvoerder: „We balen ervan, maar we staan machteloos. We gaan met spoed op zoek naar een nieuw hoofd televisie. Ook voor BNN geldt: de wereld draait door.”

Volgens mediakundigen is het apart uitbaten van DWDD een interessante ontwikkeling in de televisiewereld. José van Dyck, hoogleraar Comparatieve Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam (UvA): „De wereld draait door is een sterker merk dan de VARA. Branding wordt steeds belangrijker, iedereen gaat een merk beginnen. Dat zie je vooral op sociale media. Omroepen zijn al jaren hun profiel aan het verliezen. Kijkers beseffen vaak niet naar welke omroep ze precies kijken. Ze kiezen voor bepaalde programma’s en presentatoren. De namen daarvan worden dus belangrijker dan die van de omroepen.” (NRC)