December is radiomaand

Het is weer zover: door mijn kamer klinkt de stem van Gerard Ekdom: „Vijfentwintig eurootjes voor U2!”

Eventjes gaat mijn sociale leven niet verder dan radio en televisie. Of beter nog: radio kijken op de televisie. Zondag ging 3FM’s Serious Request weer van start, het grootste – en ja dat durf ik te zeggen terwijl ik de Radio 2-luisteraar aankijk – radio-evenement van Nederland.

Geld inzamelen voor moeders die er alleen voor staan in en door toedoen van oorlog; daar draait het om. Nederland geeft gelukkig gul en ook dit jaar is er in de eerste dagen al meer opgehaald dan in dezelfde periode voorgaande jaren.

Het past perfect bij ons Kerstkarma. En dat is maar goed ook. De Top 2000 is overigens ook best leuk, maar lang niet zo eigentijds geladen als Serious Request: crossmediaal en met goed overdacht gebruik van social media. Zonder dat zou radio misschien al uitgestorven zijn.

Niemand zit immers meer ‘bij de radio’ om alleen dáár mee bezig te zijn. Serious Request doet dat net iets slimmer en vollediger dan Top 2000.

Ik kan niet meer zonder ’t Glazen Huis, het is onlosmakelijk aan de feestdagen verbonden. Dat zelfde geldt overigens ook voor Leo Blokhuis, Top2000 a GoGo en de Top zelf met de grootste klassiekers op Oudejaarsdag.

Mijn ouders pushen me heus niet dit te schrijven. Er zijn altijd critici die zeuren dat Serious Request een duur – en misschien zelfs te duur – feestje is. Wat mij betreft zouden die eens naar VPRO’s Nederland van boven moeten kijken. Het programma kost maar liefst 120.000 euro per aflevering, dat is dan inclusief Teleac-voiceover. Dat noem ik pas een duur feestje.

En over feestjes gesproken: december is elk jaar weer een radiofeestmaand en januari daardoor niet meer en niet minder dan een groot zwart radiogat.

    • Deniz Alkac