Het beste liedje van 2011: Adele, Gotye of Del Rey?

Het beste liedje van het jaar is natuurlijk ‘Video games’ van Lana Del Rey, schrijft het Britse muziekblad New Musical Express. Elke andere keuze zou van een „onhoudbare dwarsheid” getuigen. Het is het liedje waar het meest over geblogd is en vrijuit over gebraakt. Maar de mix van „griezelige Blue Velvet-americana en versleten Hollywood-glamour” verleidt je bij elke luisterbeurt, schrijft het blad. „De song is simpelweg briljant.”

Toch kozen de bezoekers van VPRO’s website 3voor12 donderdag ‘Somebody That I Used To Know’ van Gotye (featuring Kimbra) tot song van het jaar. Het liedje van de Belgisch-Australische singer-songwriter is behalve in zijn beide thuislanden alleen in Nederland een grote hit.

In lijstjesmaand december wordt steevast het album van het jaar gekozen, maar tegenwoordig kiest elk zichzelf respecterend popmedium ook het liedje van het jaar. Op internet en in bladen zijn tientallen top-50’s of top-100’s te vinden en wat mooi is: elk liedje krijgt een nauwgezette analyse. Het belang van singles mag dan kleiner lijken te worden, maar „de impact van een los liedje is onverminderd groot”, zoals NME schrijft.

Internationaal is het overstuurde synthesizernummer ‘Midnight City’ van M83 veelal het liedje van het jaar. Het is onder meer de keuze van de gezaghebbende muzieksite Pitchfork, dat het een „emotioneel gezien triomfantelijke track” noemt.

Dj Giel Beelen merkt bij 3voor12 op dat popliefhebbers liedjes het liefst voor zichzelf houden. „Ik vind dat wel mooi, oud-romantisch, maar zelf hou ik ervan als zo’n nummer dan ook echt een wereldhit wordt.” De wereldhits van 2011 had Adele, de best verkopende artiest van dit jaar. Terwijl haar single, ‘Rolling in the deep’, ruim 159 miljoen keer werd bekeken op YouTube, volgens het Britse blad Q. Terwijl ze zelf die andere klassieker van haar album 21 koos als beste song: ‘Someone like you’. Het nummer werd derde bij 3voor12. ‘Rolling in the deep’ is voor het Amerikaanse blad Rolling Stone wel de single van het jaar. Maar dat blad is weer zo wars van elitarisme dat het Britney Spears’ ‘Till the world ends’ op 3 zet, als de „Apocalypse Now of Eurotrash electrotrance disco songs”.

Ron Rijghard