Ditmaal is Saab écht failliet

Het faillissement van Saab zat er al een tijdje aan te komen. Het Zweedse automerk balanceerde de afgelopen maanden al verscheidene keren op de rand van de afgrond. Het was daarom niet de vraag of, maar wanneer het faillissement van Saab zou worden aangevraagd. Gistermorgen vroeg Victor Muller, bestuursvoorzitter van moederbedrijf Swedish Automobile, bij de rechtbank in Zweden het faillissement aan van drie onderdelen. Daarmee bezorgde hij zo’n 3.500 medewerkers een vervelende Kerst.

1 Is Saab nu echt failliet?

Victor Muller nam Saab begin 2010 over met zijn bedrijf Spyker Cars van de Amerikaanse autofabrikant General Motors. De autoverkoop is echter nooit goed op gang gekomen. Met haar kostenstructuur moest Saab 140.000 auto’s per jaar verkopen om winst te maken. Vorig jaar stond de teller op 32.000; dit jaar wordt dat verkoopaantal niet eens gehaald. Omdat Muller zelf niet genoeg financiële middelen bezat om het voortbestaan van het merk te garanderen, is hij de afgelopen maanden op zoek gegaan naar investeerders. Eind oktober werd een deal gesloten voor 100 miljoen euro met de Chinese autobedrijven Youngman en Pangda. Zij zouden daarmee voor honderd procent eigenaar worden van Saab. General Motors, dat nog steeds technologie leverde aan Saab, wilde niet dat die technologie in Chinese handen zou komen. En zonder die technologie was het voor Saab niet mogelijk om auto’s te produceren. Ook heeft GM belangen in China, de grootste exportmarkt voor de Amerikaanse autobouwer. Doordat GM zijn veto uitsprak over verschillende voorstellen voor de verkoop van Saab, zag Muller geen andere mogelijkheid dan zelf het faillissement van het Zweedse automerk aan te vragen. De Zweedse rechter heeft deze aanvraag gisteren geaccepteerd.

2 Wat gebeurt er nu met Saab?

Er zijn meerdere opties. Het is mogelijk dat Saab alsnog in zijn geheel wordt verkocht. Muller zei gisteren in een verklaring al dat er „verschillende partijen” interesse hebben getoond in een overname. Een andere mogelijkheid is dat er delen van het bedrijf worden verkocht. Onder de vlag van moederbedrijf Swedish Automobile vallen naast Saab Automobile ook de onderdelen Saab Automobile Tools en Saab Powertrain. Uit de opbrengst van de verkoop van (een deel van) deze onderdelen kunnen schuldeisers, waarvan General Motors er nu een is, betaald worden.

3 Wat voor gevolgen heeft het faillissement voor de Nederlandse markt?

Al sinds het voorjaar rollen er in Zweden geen Saabs meer van de band. Dat betekent dat de voorraad al aan het slinken is. In Nederland staan bij de 27 dealers in totaal nog zeventig nieuwe Saabs in de showroom. Daaronder bevinden zich modellen als de Saab 9-3 en 9-5 Estate. Ook hebben veel dealers een assortiment met daarin tweedehands Saabs.

4 Hoe zit het met de mensen die al een Saab rijden?

In Nederland staan 57.000 Saabs geregistreerd; wereldwijd rijden er 1,5 miljoen rond. De onderdelentak Saab Parts valt buiten een eventueel faillissement. De komende jaren zullen er dus nog gewoon onderdelen geproduceerd en geleverd worden. Autorijders kunnen voor onderhoud en nieuwe onderdelen terecht bij de werkplaats van een van de Saab-garages. Datzelfde geldt voor de modellen die nu nog worden aangeschaft

5 Wat gaat er gebeuren met de Saab-dealers in Nederland en hun personeel?

Naast een voorraad nieuwe Saab-modellen hebben garages vaak ook al een collectie tweedehands auto’s. Deze zullen de komende jaren worden aangevuld met leaseauto’s die uitgereden zijn. Bovendien vormen de zogenaamde aftersales een belangrijk onderdeel van een aankoopcontract. Vooruitlopend op het faillissement hebben veel dealers hun personeelsbestand al afgeslankt. De Saab-dealers zelf zullen zich nog meer toe moeten leggen op de gebruikte auto’s. Een andere mogelijkheid is dat zij een nieuw automerk gaan verhandelen.

Jorg Leijten