Deel van de huidige 130-trajecten is onveilig

Op de A7 tussen Hoorn en de Afsluitdijk moeten maatregelen worden genomen.

. Een deel van de wegen waar nu geëxperimenteerd wordt met een verhoogde maximumsnelheid van 130 kilometer per uur is nog niet geschikt voor die snelheid. Het gaat onder meer om de A7 tussen Hoorn en de Afsluitdijk waar nog maatregelen moeten worden getroffen om de veiligheid te verbeteren.

Dat schrijft minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) in antwoord op vragen van de Tweede Kamer. De minister vraagt Rijkswaterstaat nu maatregelen voor het verbeteren van de veiligheid ‘met de hoogste prioriteit ter hand te nemen’. Dat geldt ook voor de andere trajecten van het experiment.

De VVD-minister schrijft dat zij bij de selectie van de acht proeftrajecten heeft geprobeerd een doorsnede te maken die de kwaliteit van het wegennet weerspiegelt. Zo moest ‘een goed beeld ontstaat van de verwachte effecten’.

Tijdens een debat over de verhoging van de maximumsnelheid zei Schultz vorige week dat op 20 procent van de wegen waar volgend jaar 130 mag worden gereden nog aanvullende veiligheidsmaatregelen nodig zijn. Dit leidde tot kritische reacties in de Kamer van onder meer het CDA. Schultz heeft die partij hard nodig voor een Kamermeerderheid voor haar plannen om de maximumsnelheid te verhogen. De Kamer debatteert vandaag opnieuw over de verhoging van de maximumsnelheid.

Begin deze maand berekende het Planbureau voor de Leefomgeving dat het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur de staatskas forse winst gaat opleveren. De overheid zal naar schatting tussen de 50 en 100 miljoen extra accijnzen kunnen heffen door het verwachte hogere brandstofgebruik. (Novum)