De rechter verklaart Saab failliet, nu écht

De Zweedse autobouwer Saab is failliet. 3.600 werknemers in Zweden verliezen hun baan. Vijf vragen over de gevolgen in Nederland.

Het Zweedse automerk balanceerde de afgelopen maanden al verscheidene keren op de rand van de afgrond. Het was daarom niet de vraag of, maar wanneer het faillissement van Saab zou worden aangevraagd. Gistermorgen vroeg Victor Muller, bestuursvoorzitter van moederbedrijf Swedish Automobile, bij de rechtbank in Zweden het faillissement aan van drie onderdelen. Bijna 3.600 medewerkers verliezen hun baan.

1Is Saab echt failliet?Muller kocht Saab met zijn bedrijf Spyker Cars van de Amerikaanse autofabrikant General Motors. Saab moest 120.000 auto’s per jaar verkopen om winst te maken. Vorig jaar stond de teller op 32.000; dit jaar wordt dataantal niet eens gehaald. Omdat Muller zelf niet genoeg financiële middelen bezat om het voortbestaan van het merk te garanderen, is hij de afgelopen maanden op zoek gegaan naar investeerders.Een deal met de Chinese autobedrijven sneuvelde omdat GM zijn veto uitsprak over verschillende voorstellen voor de verkoop van Saab. Muller zag geen andere mogelijkheid dan zelf het faillissement van het Zweedse automerk aan te vragen. De Zweedse rechter heeft deze aanvraag gisteren geaccepteerd. Daarmee is het lot van Saab bezegeld.

2Wat gebeurt er nu met Saab?Er zijn meerdere opties. Het is mogelijk dat Saab alsnog in zijn geheel wordt verkocht. Muller zei gisteren in een verklaring al dat er „verschillende partijen” interesse hebben getoond in een overname. Een andere mogelijkheid is dat er delen van het bedrijf worden verkocht. Onder de vlag van moederbedrijf Swedish Automobile vallen naast Saab Automobile ook de onderdelen Saab Automobile Tools en Saab Powertrain. Uit de opbrengst van de verkoop van (een deel van) deze onderdelen kunnen schuldeisers, waarvan General Motors er nu een is, betaald worden.

3Wat zijn de gevolgen voor de Nederlandse markt?

Al sinds het voorjaar rollen er in Zweden geen Saabs meer van de band. Dat betekent dat de voorraad al aan het slinken is. In Nederland staan bij de 27 dealers in totaal nog zeventig nieuwe Saabs in de showroom. Daaronder bevinden zich modellen als de Saab 9-3 en 9-5 Estate. Ook hebben veel dealers een assortiment met daarin tweedehands Saabs.

4Hoe zit het met de mensen die al een Saab rijden?

In Nederland staan 57.000 Saabs geregistreerd; wereldwijd rijden er 1,5 miljoen rond. De onderdelentak Saab Parts valt buiten een eventueel faillissement. De komende jaren zullen er dus nog gewoon onderdelen geproduceerd en geleverd worden. Autorijders kunnen voor onderhoud en nieuwe onderdelen terecht bij de werkplaats van een van de Saab-garages. Datzelfde geldt voor de modellen die nu nog worden aangeschaft

5Wat gaat er gebeuren met de Saab-dealers in Nederland en hun personeel?

Naast een voorraad nieuwe Saab-modellen hebben garages vaak ook al een collectie tweedehands auto’s. Deze zullen de komende jaren worden aangevuld met leaseauto’s die uitgereden zijn. Bovendien vormen de zogenaamde aftersales een belangrijk onderdeel van een aankoopcontract. Een groot deel van het personeel van de Saab-garages kan actief blijven in de verschillende werkplaatsen. Vooruitlopend op het faillissement hebben veel dealers hun personeelsbestand al afgeslankt. De Saab-dealers zelf zullen zich nog meer toe moeten leggen op de gebruikte auto’s. Een andere mogelijkheid is dat zij een nieuw automerk gaan verhandelen.

Jorg Leijten