Zweedse rechtbank keurt faillissementsaanvraag Saab goed

Saab-topman Victor Muller en advocaat Kristina Geers verlaten de rechtbank in Vänersborg nadat ze een aanvraag hebben ingediend voor faillissement. Foto AFP / Bjorn Larsson Rosvall

In Zweden heeft de rechtbank de faillissementsaanvraag van het Saab goedgekeurd. Daarmee komt een einde aan de slepende strijd van het 64 jaar oude automerk. Dat meldt persbureau Dow Jones.

Saab diende de faillissementsaanvraag vanochtend in, nadat afgelopen weekend bekend werd dat voormalig eigenaar General Motors niet akkoord zou gaan met nieuwe voorstellen voor hervorming van de autofabrikant.

Saab had sinds september bescherming tegen schuldeisers en probeerde ondertussen een reorganisatie door te voeren. Bij Saab werken circa 3.600 mensen, van wie de meesten in de fabriek in het Zweedse Trollhättan. Het Nederlandse moederbedrijf Swedish Automobile vroeg vanochtend het faillissement aan omdat er geen geld meer was om de reorganisatie uit te voeren. Vorige week gingen er ook al geruchten dat Saab faillissement zou aanvragen, maar toen werd het bedrijf met 3,7 miljoen euro tijdelijk gered door de Chinese investeerder Youngman. De fabriek ligt al sinds het begin van dit jaar stil.

Nederlands tintje

De laatste jaren kreeg het merk een Nederlands tintje, zo schrijft persbureau Novum.

“Tussen 1990 en 2010 was het merk in handen van het Amerikaanse General Motors. De Amerikanen hebben het merk maar enkele jaren winstgevend kunnen krijgen. Na aanhoudende problemen werd Saab in 2008 te koop gezet. Het verkoopproces leidde aanvankelijk niet tot succes. Bijna werd het faillissement over Saab eind 2009 al uitgesproken, maar uiteindelijk lukte het Victor Muller van het Nederlandse Spyker om voldoende middelen te vinden voor een overname. De omstreden Russische zakenman Vladimir Antonov bleek de overname gefinancierd te hebben. Muller ging voortvarend aan de slag. De eerste plannen gingen uit van vijftigduizend auto’s per jaar. Saab introduceerde ook nieuwe modellen. Door herstartproblemen en wantrouwen onder leveranciers is het Muller echter nooit gelukt om boven de 32 duizend auto’s uit te komen.”

Het is nog niet duidelijk of het merk Saab daadwerkelijk verdwijnt. Het kan zijn dat de curator erin slaag het merk in zijn geheel of in delen door te verkopen.

    • Lex Boon