Ook deel van huidige 130-trajecten is nog onveilig - ‘lijst is incompleet’

Ook wethouders van de drie grote steden verzetten zich tegen de verhoging van de snelheid, omdat dit ten koste zou gaan van de luchtkwaliteit. Foto NRC / Arjan de Jongh

Een deel van de wegen waar nu geëxperimenteerd wordt met 130 kilometer per uur is nog niet geschikt voor die hogere maximumsnelheid. Het gaat onder meer om de A7 tussen Hoorn en de Afsluitdijk waar nog maatregelen moeten worden getroffen om de veiligheid te verbeteren.

Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen kwam hier vandaag mee in de Tweede Kamer. De bewindsvrouw vraagt Rijkswaterstaat nu maatregelen voor het verbeteren van de veiligheid ‘met de hoogste prioriteit ter hand te nemen’. Dat geldt ook voor de andere trajecten van het experiment.

De VVD-minister schrijft dat zij bij de selectie van de acht proeftrajecten heeft getracht een doorsnede te maken die de kwaliteit van het wegennet weerspiegelt. Zo moest ‘een goed beeld ontstaat van de verwachte effecten’.

Tijdens een debat over de verhoging van de maximumsnelheid zei Schultz vorige week dat op 20 procent van de wegen waar volgend jaar 130 mag worden gereden, nog aanvullende veiligheidsmaatregelen nodig zijn. Dit leidde tot kritische reacties in de Kamer van onder meer CDA. Schultz heeft die partij hard nodig voor een Kamermeerderheid voor haar 130 km/u-plannen. De Kamer debatteert dinsdag opnieuw over de verhoging van de maximumsnelheid.

Update 22:30 uur - ‘lijst incompleet’
De lijst met onveilige snelwegen van ministerSchultz van Haegen is incompleet. Dat meldt RTL Nieuws op basis van politiecijfers.

Op zes zogeheten ‘black spots’ gaat de snelheid wel omhoog, maar worden geen extra veiligheidsmaatregelen genomen. Het gaat om de A1 tussen Deventer-Oost en Bathem, de A28 tussen Rouveen en Hasselt-Rouveen, de A58 tussen Middelbeers en Moergestel, de A6 tussen Sneek en St. Nicolaasga, de A28 tussen Ruinerwold en tankstation Lagerveen en de A7 tussen Edam en tankstation Kruisoord.

Volgens het ministerie zijn de zes gevaarlijke plekken wel bekeken bij de totstandkoming van de risicocijfers van Schultz. Waarom die niet zijn opgenomen in de lijst van gevaarlijke snelwegen is onduidelijk.

    • Jules Seegers