Een leeg boek, sexy snoepjes en meer

Shed Simove schreef het nepzelfhulpboek ‘What Men Think About Apart From Sex’.

Een blanco boek dat op bestsellerlijsten kwam en voor zeven landen ‘vertaald’ werd.

Tien dagen. Van idee tot eindproduct. Meer tijd kostte het Shed Simove niet om zijn bestseller What Men Think About Apart From Sex te maken. „En dit ding”, zegt de schrijver en zelfbenoemd ‘serie-entrepreneur’ terwijl hij zijn andere, 350 pagina’s tellende boek Ideas Man van tafel pakt. „Dit heeft me 5 jaar van m’n leven gekost. De een is alleen dit jaar al 100 duizend keer verkocht. De ander verkoopt, ehm, niet.” Simove, een tenger mannetje in een duur en modieus pak, lacht terwijl hij het zegt. Hoog, hard en jongensachtig, maar oprecht.

Dat hij met zijn boek vol lege pagina’s dat hem nog geen twee weken werk heeft gekost in de bestsellerlijst van Amazon wist te komen, vindt hij hilarisch. Net als de aanvragen die hij van buitenlandse uitgeverijen krijgt om de rechten van het boek te kopen.

„Toen ik de eerste mail uit IJsland kreeg, dacht ik oprecht dat het een grap was. Mogen we de rechten kopen van je blanco boek? Maar de aanvraag bleek echt. Ondertussen hebben al zeven uitgeverijen uit verschillende landen mij geld geven om lege pagina’s te mogen vertalen.”

Simove schudt een tas die naast hem op de grond ligt, leeg en het bewijs valt op tafel. Zeven versies van What Men Think About Apart From Sex, in een andere taal of met een iets andere cover, vallen bovenop de andere ‘Shed Simove original products’ die al op de witte vergadertafel van het Amsterdamse hippe V hotel liggen uitgestald. Zo zijn daar de door Simove bedachte, ontworpen, gemaakte en gedistribueerde Clitoris Allsorts – roze snoepjes in de vorm van een vrouwelijk geslachtsorgaan; een afstandsbediening voor hem (Control A Woman) en haar (Control a Man) waar de volume- en zenderknopjes zijn vervangen door opties als ‘doe de wc-bril naar beneden’ of ‘trek je kleren uit’ en de ‘Martin Loofah King’; een loofah (scrubhandschoen) met een plaatje van de Amerikaanse dominee.

Simove: „Ik heb wel 400 van dit soort productideeën in mijn portfolio zitten, stuk voor stuk zijn ze totaal idioot en enkel bedacht om iemand aan het lachen te krijgen.” Toch is de ideeënman oprecht wat beledigd wanneer geopperd wordt dat de tekst op de achterflap van What All Men Think... niet echt hout snijdt, in geen van de acht talen. „Het is geen bullshit! Ik geloof er echt in: vrouwen zijn beter en wij mannen, door testosteron gedreven dieren, moeten uitkijken. Alleen heb ik het op de flap verwoord alsof het een zelfhulpboek is, want dat is gedeeltelijk de grap van het boek. Maar dat soort onderwerpen is wel iets waar ik serieus over nadenk.”

Simove kijkt naar de producten op tafel, bij de Clitoris Allsorts snoepjes blijft zijn blik even hangen; hij lacht. „Geloof me, mijn kinderachtige producten zijn soms gebaseerd op een diepere gedachte, op taboes die ik wil doorbreken zoals die rondom seks of het verschil tussen mannen en vrouwen. Maar ik zal nooit durven beweren dat mijn producten de wereld kunnen veranderen. Al heeft humor natuurlijk wel een plaats in de wereld. Misschien is dat mijn bijdrage.”

Maar, zo geeft hij ruiterlijk toe, de voornaamste motivatie van Simove om een constante stroom aan producten en ideeën te genereren, is puur egoïstisch. Het is zijn droom om iets achter te laten op aarde, om voor wat opschudding te zorgen – zoals die keer dat hij probeerde zijn naam in God te veranderen of zijn eigen munteenheid, ‘de ego’, liet drukken – en om iets dat in zijn hoofd ontstaat tot een verkoopbaar product te maken.

Dat het merendeel van zijn ideeën flopt of zelfs nooit tot een eindproduct komt, deert hem niet. Sterker nog, het zijn de flops en de maandenlange verwoede en soms vergeefse pogingen die hij omschrijft in Ideas Man, die dit boek een intrigerend leeservaring maken.

Simove: „Als er geen beren op de weg zijn, heb je achteraf ook geen goed verhaal te vertellen. Met ‘ik bedacht een product en nu ligt het in de winkel’, vul je geen boek.” Ideas Man telt tien hoofdstukken. Ieder hoofdstuk begint met een quote waarin Simove zijn eigen, briljante ingeving tot de grond toe afbrandt. „Ik krijg miljoenen keer per dag van een interne of een externe beer te horen dat iets niet kan. De ene keer zegt-ie dat ík niet goed genoeg ben, dan zegt-ie dat mijn idee te schokkend, taboe of gewoon ronduit slecht is. Het enige dat je in zo’n geval kunt doen is proberen de beer met gedachtetrucjes te lijf te gaan. Wat is het ergste dat er kan gebeuren als ik mijn plan voortzet? Doe ik er iemand pijn mee? Is het antwoord ‘nee’, kom dan maar op met die beren!”

Een andere beproefde Simove-methode om met obstakels om te gaan, is om er een experiment van te maken. Bij experimenten, aldus de Brit, hoef je niet te slagen – want je gaat enkel voor resultaten. Op die manier kun je niet falen. Je faalt alleen wanneer je niets doet, is zijn motto. „Sterker nog, als ik beren op de weg zie, weet ik juist dat ik goed bezig ben: ik sta immers op de weg.”

En die weg gaat Simove, als het aan hemzelf ligt, nog op heel veel verschillende plekken brengen. „Anything, everything. The sky is the limit”, antwoordt hij op de vraag wat hij nog meer voor elkaar wil krijgen. „Ik zou dolgraag een film schrijven en regisseren. Ik wil muziek maken, ook al kan ik geen toon raken. En ik wil in een film spelen.” Gaat hem dat lukken? „Absoluut! Als ik iets wil, dan lukt het me. Zo zelfverzekerd ben ik wel.” Een echte Hollywoodproductie? „Nou, het kan ook een wat kleinschaligere film worden, maar ik ga het hoe dan ook voor elkaar krijgen. Er zijn geen barrières.”

Sheridan Simove: What Every Man Thinks About Apart From Sex. Summersdale Publishers, 196 blz. € 10,99. De Simove-producten zijn te koop bij The American Book Centre.

    • Anke Meijer