‘Durf’ is onverminderd belangrijk

Journalist Hugo Camps, ex-CEO van Neckermann Kees Gabriëls, ex-directeur in de uitgeversbranche Pieter de Jong, ze vragen het zich alledrie af: wat is de beste manier om een bedrijf te leiden?

Er moet onder managers wel een grote behoefte zijn aan informatie over het leiden van bedrijven en instellingen. Hoe valt anders te verklaren dat er zo veel managementboeken verschijnen? Journalist en columnist Hugo Camps heeft zelfs 22 portretten van ondernemers (17 m/5 v) gebundeld die hij tussen december 1986 en juli van dit jaar voor het weekblad Elsevier schreef.

Met zo’n tijdspanne is het logisch dat sommige gedateerd aandoen. Maar ‘durf’ en ‘doorzettingsvermogen’ blijven in het bedrijfsleven onverminderd belangrijk, en zo bezien zijn de meeste portretten opmerkelijk tijdloos. Ze variëren van ontroerend (de begin dit jaar overleden Albert Heijn) tot hilarisch (internetondernemer Nina Brink) en empathisch (Ruslandkenner Ernst van Eeghen).

Camps, begenadigd stylist, grossiert in rake typeringen. Zoals van Willem van Kooten, alias Joost den Draaijer: „Converseren met deze multimiljonair is een genoeglijke onderneming. Al was het maar omdat de obstakels die op de weg naar de vooruitgang liggen bij hem van een grote overzichtelijkheid zijn.”

Abonnees kunnen het hele artikel hier lezen.

Dit artikel werd gepubliceerd in NRC Handelsblad op Zaterdag 17 december 2011, pagina 16 - 17.

    • Een onzer medewerkers