Autofabrikant Saab vraagt faillissement aan

De Zweedse autofabrikant Saab heeft vanochtend faillissement aangevraagd. Dat heeft het Nederlandse moederbedrijf Swedish Automobile van topman Victor Muller bekendgemaakt. De rechtbank in Zweden zou vandaag nog een beslissing nemen over de aanvraag.

De fabrikant had sinds september bescherming tegen schuldeisers en probeerde ondertussen een reorganisatie door te voeren. Bij Saab werken circa 3.600 mensen, van wie de meesten in de fabriek in het Zweedse Trollhättan. Swedish Automobile heeft nu het faillissement aangevraagd omdat er geen geld meer was om de reorganisatie uit te voeren.

De fabriek lag al sinds begin dit jaar stil omdat er geen geld meer was om leveranciers te betalen. Victor Muller onderhandelde nog met verschillende Chinese partijen over samenwerking of een overname. Verscheidene keren werden er overeenkomsten gesloten en maakten Chinese partijen ook daadwerkelijk geld over naar Saab. Daardoor leek het bedrijf gered.

Maar voor een definitieve overeenkomst moest de Amerikaanse fabrikant General Motors als aandeelhouder van Saab toestemming geven. GM vreesde echter dat de eigen belangen in China geschaad zouden worden als Saab in Chinese handen zou komen. GM leverde tot op heden ook technologie en onderdelen aan Saab, maar zou daar mee stoppen als Saab in Chinese handen zou komen. Door de weigering van GM heeft de Chinese investeerder Youngman zich teruggetrokken.

Saab werd vorig jaar door de Amerikaanse autofabrikant General Motors verkocht aan de kleine Nederlandse sportwagenfabrikant Spyker Cars – later veranderd in Swedish Automobile – van topman Victor Muller. GM had het merk te koop gezet nadat het zelf in financiële problemen was geraakt. Saab kwam in 2000 volledig in handen van GM. Volgens de Amerikaanse fabrikant maakte Saab nooit winst.

Spykers Cars betaalde 74 miljoen dollar (56,6 miljoen dollar) in contanten aan GM. Daarnaast kreeg GM nog eens 326 miljoen dollar in preferente aandelen van Spyker. De afspraak was dat Spyker eind 2016 die aandelen zou kopen.