Terreinwinst

Dat Fiat de baas is bij Chrysler en daarmee bij Jeep, is goed te zien in de nieuwe Jeep Grand Cherokee.

fotografie Lars van den Brink, onderwerp: Jeep Grand Cherokee gefotografeerd bij Vireo Bussum. Op de foto monteur Michel Koppen

Net als spa rood, aspirine, lego en bijvoorbeeld luxaflex is Jeep een merknaam die het tot soortnaam heeft geschopt. Hoe vaak hoor je immers niet ‘hij heeft zo’n grote jeep’, terwijl de betrokkene in een Land-Rover, of een grote Nissan blijkt te rijden? Dat had de firma Bantam, bedenker van de oer-Jeep ten tijde van de Tweede Wereldoorlog, niet durven dromen. De merknaam Jeep is overigens een verbastering van de letters GP, waarmee in Amerika het ‘General Purpose-vehicle’ werd bedoeld. Die twee letters werden algauw verbasterd tot het Amerikaans klinkende ‘dzjie-pie’ en niet veel langer daarna was een nieuwe merknaam geboren.

Zelfstandigheid is Jeep als merk nooit echt gegund geweest. De rij van (inmiddels soms ook zelf allang overleden) automerken die Jeep inlijfden is indrukwekkend. Al in 1953 nam Kaiser Jeep over, daarna werd het een prooi van American Motors waarna in 1987 Chrysler zich aandiende. Sinds dat een dochteronderneming is van Fiat heeft het oer-Amerikaanse Jeep ook nog te maken met Italiaanse invloeden.

Dat is meteen zichtbaar in het interieur van de Grand Cherokee op deze pagina. Jeep-interieurs waren tot nu een nachtmerrie voor verwende SUV-liefhebbers, maar op Italiaanse voorspraak strijden nu zacht nappaleer, geborsteld aluminium en écht hout om de aandacht. De stoelen zijn nog altijd niet het summum op het gebied van zijdelingse steun, maar wel stukken beter dan in vorige edities. Corpulente bestuurders zullen het waarderen dat na het afzetten van het contact stoel en stuur zich volledig elektrisch terugtrekken, wat in- en uitstappen vereenvoudigt. Het stuur is trouwens herkenbaar Jeep: met een rond hart en drie spaken. Het ligt (ondanks de deels houten bekleding) prima in de hand.

Jammer alleen dat de besturing zelf niet overtuigt. Grote Jeeps zijn nooit zo scherp en koersvast geweest als een BMW X5 of een Range Rover en hoewel er bij de Grand Cherokee het nodige is verbeterd, blijft de auto nogal indirect. Rondom de middenstand is er zelfs vrij weinig gevoel, maar eenmaal daaraan gewend ga je andere dingen weer waarderen. De onafhankelijke wielophanging bijvoorbeeld (geen starre assen meer), de adaptieve luchtvering (de hele auto kan tien centimeter stijgen of zakken) en de danig verstevigde carrosserie, die veel minder wringt dan voormalige modellen.

De motor is een 3,0 liter dieselbeul, die wel weg weet met de 2.247 kilo wegende auto. En over (aan)haken gesproken: de grote Cherokee mag aanhangers tot wel 3.500 kilo trekken. Geen viskarren of betonmolens, maar een fraaie boottrailer of grote caravan passen beter in het plaatje. De motor houdt zich (zoals het hoort in dit soort auto’s) keurig op de achtergrond en kwam tijdens de testweek bijna op het door de fabriek afgegeven verbruiksgemiddelde van 1 op 8,3. Off road is het een echte Jeep: een lage gearing, differentieelsloten, de toegenomen carrosseriestijfheid en de luchtvering bewijzen daar hun nut: een Grand Cherokee komt verder dan menige asfalt-SUV.

Brabants

Ronduit irritant is het navigatiesysteem. Dat is niet feilloos (het kondigt wel eens een plein aan dat er vervolgens niet blijkt te zijn) maar de begeleidende stem klinkt als die van een Brabantse geschiedenislerares op leeftijd en, erger, het drukt de radio weg. Dat gebeurde mij overwegend tijdens nieuwsuitzendingen, waardoor je teksten krijgt als: „Het kabinet heeft besloten…. ‘Neem de afslag over 700 meter’… te bezuinigen op de kinderopvang.” Misschien went het na enige tijd. Net als het feit dat de ruitenwisser – in tegenstelling tot alle andere auto’s, behalve Mercedessen – wordt bediend via de linker stuurstengel. Of dat de achterklep zichzelf langs elektrische weg sluit; dat gaat nogal traag, maar met de hand lukt het echt niet. Het zijn details in een goed uitziende SUV, die qua prestaties en uitrusting aanleunt tegen een Range Rover. Dat niveau haalt ’ie nog niet, maar hij kost dan ook zo ongeveer de helft.

    • Guus Peters