Nieuw voor forenzen: het mobiliteitsbudget

Steven Derix

Het is een markt waar in totaal zo’n 50 à 60 miljard euro omgaat. Geen wonder dus dat verschillende bedrijven, waaronder verzekeraar Centraal Beheer Achmea, brood zien in dé nieuwe trend in het woon-werkverkeer: ‘mobiliteitsbudgetten’ voor werknemers.

In Nederland reizen iedere dag 7,5 miljoen mensen naar hun werk – het merendeel met de auto, de rest met het openbaar vervoer. Maar de tweedeling tussen tussen automobilisten en ov-klanten begint te vervagen. Leaserijders krijgen soms een NS-businesscard van hun werkgever. OV-jaarkaarthouders mogen af ten toe een auto huren van hun baas.

In de toekomst zullen steeds meer werknemers naar eigen inzicht hun vervoermiddel mogen kiezen. Volgens overheid en bedrijfsleven worden zogeheten ‘mobiliteitsbudgetten’ de norm. Werknemers krijgen een vast bedrag, waarvoor ze zelf vervoer moeten inkopen. Als ze dat slim doen, houden ze geld over. ‘Slim reizen’ – buiten de spits, of liever helemáál niet – zorgt voor minder files en minder CO2-uitstoot.

Veel bedrijven schrikken nog terug voor mobiliteitsbudgetten, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van NS. De administratie en fiscale afwikkeling is ingewikkeld. „Er moet eerst een aantal drempels worden geslecht”, zegt de directeur Zakelijk van NS, Arjen Huizinga.

Sommige partijen zijn daar al mee bezig. Nieuwkomers als Yoradius en Annaways bieden een compleet pakket aan: van het huren van vervoer tot administratie.

Economie, pagina 12-13

    • Steven Derix