Ik hyve, jij hyvet, wij hyveden

De sociale netwerksite Hyves heeft het moeilijk. Gebruikers lopen weg. Hyves-directeur Marc de Vries probeert hen terug te winnen met radio, nieuws en spelletjes.

De aangetrouwde tante en haar twee zoons. De ex van een neef. Dat zijn nog de enige fanatieke Hyvers in de directe omgeving. Plus een collega-vader die op het schoolplein vertelt dat hij net een pagina heeft gemaakt voor zijn zoontje.

Hyves is niet langer hip. Het bezoek aan de site daalt, gebruikers stappen over naar Facebook. „Als iemand me zoekt...”, schreef tante (57) laatst, „ik zit op Facebook en ga eerdaags mijn Hyves verwijderen.”

Maar minder hip is niet erg. Zolang Hyves laat zien dat een account nog zin heeft naast Facebook en Twitter, heeft de site overlevingskansen. Een nieuwe strategie die twee maanden geleden is ingezet, moet gebruikers langer vasthouden door meer actuele gespreksstof te bieden. Ook wordt Hyves belangrijker in de Telegraaf Media Groep (TMG).

De digitale avant-garde heeft Hyves afgeschreven. Maar de cijfers blijven nog indrukwekkend. Welke Nederlandse website heeft 6,9 miljoen unieke bezoekers per maand? Of 2 miljoen per dag? Circa 4,3 miljoen Hyvers gebruiken de site een keer per maand of meer. Van de tijd die Nederlanders online zijn zitten ze 7 procent op Hyves. En de gemiddelde leeftijd is niet 11, of 65, zoals critici beweren, maar 29 jaar.

Toch lijken de hoogtijdagen voorbij. Volgens STIR, de organisatie die het Nederlandse internetgebruik meet, daalde het bereik van Hyves de afgelopen twee jaar. In januari 2009 bereikte Hyves 57,2 procent van alle internetters ouder dan 13. Afgelopen oktober was dat 50,6 procent. Ook het aantal bezochte pagina’s (pageviews) daalde fors, maar dat komt, zegt Hyves, doordat die (technisch) anders worden geteld. Grote concurrent Facebook werd in augustus voor het eerst beter bezocht in Nederland dan Hyves.nl. Volgens onderzoeksbureau Comscore trok Facebook hier 7,7 miljoen unieke bezoekers, Hyves 7,3 miljoen. De tijd die bezoekers doorbrengen op de site was nog wel hoger bij Hyves.

Is dat slecht voor Hyves?

Ja en nee. Het is slecht voor het bedrijf als je vrienden Hyves inruilen voor Facebook, omdat ze bijvoorbeeld ook internationale connecties hebben. En het is vervelend voor het bedrijf als adverteerders afhaken. Dat gebeurt nog niet, aldus Hyves-directeur Marc de Vries begin deze maand. Hyves heeft dit jaar vijfhonderd reclamecampagnes gedaan.

De Vries wil geen omzet- of winstcijfers noemen, maar uit de laatste halfjaarcijfers deze zomer blijkt dat Hyves heeft gezorgd voor hogere inkomsten uit internetactiviteiten bij TMG. Dankzij Hyves en e-commerce op de dagbladsites stegen die met 53 procent naar 34 miljoen euro. Dat is 12 procent van de omzet van TMG.

„We blijven een vriendennetwerk”, benadrukte De Vries begin deze maand, „maar wij bieden meer”. Hyves moet „evolueren naar een eigen onderscheidende positie” ten opzichte van (buitenlandse) concurrenten. De Hyves-directeur verwacht dat meerdere sociale netwerken naast elkaar zullen bestaan; 89 procent van de Hyvers zit ook op Facebook.

Lokale, Nederlandse informatie moet Hyves onderscheidend maken. Daarvoor werd twee maanden geëxperimenteerd met de gratis krant Spits (ook TMG). De redactie van de gratis krant moest zorgen voor verdieping bij veelbesproken thema’s op Hyves. Dat verliep minder succesvol dan De Vries hoopte, maar mislukt mag je die samenwerking van hem niet noemen. Hyves en Spits geven nu een „andere invulling” aan de integratie. Hyves heeft een eigen redactie opgetuigd en plaatst links naar Spitsnieuws op de homepage.

Ook onderscheidend moeten zijn: Hyves Hitradio, huiskamerconcerten vanuit het Amsterdamse hoofdkantoor en Hyves Games, met 3,5 miljoen spelers per maand de populairste spelletjessite van Nederland.

Een minder hippe maar veilige website is voor ouders van jonge kinderen ook een belangrijk argument om een pagina voor hun zoon of dochter te openen op Hyves en niet op Facebook. Er is geen discussie of Hyves onder de Nederlandse wetgeving valt, in tegenstelling tot Facebook. De Amerikanen hanteren op het privacygebied de methode van trial and error: eerst iets aanpassen, dan kijken of gebruikers klagen. Hyves is minder anoniem dan Facebook en direct aanspreekbaar als er iets aan de hand is. Imagoschade in Nederland is erger voor het oer-Hollandse Hyves – en het even oranje TMG – dan voor Facebook.

    • Jan Benjamin