'Eigenlijk ben ik niet zo ambitieus'

Lisette Pelsers (55) vertrekt na 26 jaar bij het Rijksmuseum Twenthe. Ze wordt directeur van het Kröller-Müller Museum. „Tijdens het tandenpoetsen gaat het nóg over kunst.”

Enschede kršller mŸller museum rijksmuseum enschede direkteur Lisette Pelsers foto eric brinkhorst eric brinkhorst

Ambitie

„Eigenlijk ben ik helemaal niet zo ambitieus. Voor de posities die ik de afgelopen 26 jaar bij Rijksmuseum Twenthe heb bekleed, heb ik nooit hoeven solliciteren. Ook het Kröller-Müller Museum heeft mij gevraagd te solliciteren. Jobhoppen is sowieso niks voor mij. Zolang ik het gevoel heb dat ik zinvol bezig ben met mijn vak, vind ik het wel goed. Waar dat gebeurt, is minder interessant.”

Carrière

„De baanperspectieven waren dramatisch midden jaren tachtig. Het was verboden om het woord carrière in de mond te nemen. Via een toenmalige relatie kwam ik in Twente terecht. Ik besloot er te blijven. Na een gesprek bij het Rijksmuseum Twenthe werd ik vrijwilliger. Daarnaast trok ik door Twente om cursussen en lezingen te geven. Met de bus natuurlijk, want geld voor een rijbewijs had ik niet.”

Persoonlijk contact

„Ik deel graag kennis. Al op de universiteit was ik student-assistent. In het Rijksmuseum Twenthe hebben we een programma waarbij medewerkers in gesprek gaan met bezoekers over een bepaald onderwerp. Daar doe ik als directeur ook aan mee. Dat persoonlijke contact is het leukste van mijn werk. Mensen willen graag weten welke kennis een museum in huis heeft.”

Schrijven

„Het is als directeur van een museum belangrijk dat je kunt schrijven. Ik ben kunstrecensent geweest voor onder meer de Twentsche Courant. Dat was erg leerzaam. Het is de beste manier om jezelf tot het werk van een kunstenaar te verhouden. Toen ik erover geschreven had, dacht ik: ja, nú snap ik het.”

Social Media

„Twitter en Facebook zijn snelle media. Mensen stellen vragen en je antwoordt direct. Je doorbreekt het eenzijdig aanbieden van kennis. Dat is een prima manier om de openheid van het museum te vergroten. Ik vind het interessant om de mogelijkheden hiervan verder te onderzoeken.”

Helene Kröller-Müller

„Dat ik de eerste vrouwelijke directeur ben sinds Helene Kröller-Müller, speelt voor mij geen rol. Vrouw of man, je moet het goed doen. Ik heb me de afgelopen dagen wel afgevraagd wat Helene er zelf van zou hebben gevonden. Het was een pittige dame. Volgens mij had ze het wel leuk gevonden.”

Geld

„Bij het Kröller-Müller Museum ga ik meer verdienen. Maar geld was geen reden over te stappen. Ik besteed relatief veel geld aan wonen. Ik huur een mooie boerderij van Natuurmonumenten. Mijn eigen kunstcollectie bestaat vooral uit geschenken. Vroeger schreef ik stukken voor kunstenaars. Die betaalden met kunstwerken. Ik ken kunstenaars die hun tandarts met kunst betaalden.”

Privé

„Als ik thuis kom, is de kans groot dat het gesprek weer over kunst gaat. Werk en privé vormen bij mij bijna één geheel. Mijn partner is conservator. We praten samen veel over kunst, zelfs tijdens het tandenpoetsen. Hoe pakt hij dingen aan, tegen welke kunstcollectie is hij aangelopen? Hij is een grote steun voor mij.”

Trouw

„Na zoveel jaren in Twente wil ik mij nu net zo aan het Kröller-Müller binden. Als je zoiets aangaat, moet je er ook tijd in steken. Ik ben nu 55 en ik ‘moet’ nog 11 jaar. Dat is wel een mooie tijd. Vroeger publiceerde ik veel, dat komt er nu bijna niet meer van. Maar misschien ga ik wel weer schrijven als ik met pensioen ben.”

Jorg Leijten

    • Jorg Leijten