Doktersassistent (8)

Triage in de huisartsenpraktijk geeft aan dat er patiëntenstromen gereguleerd worden, de juiste zorg door de juiste deskundige hulpverlener met de juiste spoed. Dus voor eenvoudige gezondheidsvragen, die vroeger door moeder of de buurvrouw beantwoord werden is het optimale aanspreekpunt de assistente, die opgeleid is om eenduidig antwoord te geven op deze vragen, maar ook om alarmsymptomen op te pikken, waar de zogeheten telefoonklapper een goede leidraad is. Het inloopspreekuur is met name voor de patiënt een tijdsverspilling. Wij hebben de afgelopen jaren een ochtend per week inloopspreekuur gehouden, met als resultaat gemiddeld meer dan een uur wachttijd, een onbevredigend spreekuur en vooral veel ontevreden patiënten.

Wij zijn er mee gestopt, draaien nu alleen nog afspraakspreekuur, wat per jaar een toename van 4 procent aan huisartscontacten geeft, dus absoluut geen afname. Hierbij komen dan nog de spreekuren voor de assistentes, diabetesverpleegkundigen en andere praktijkondersteuners.

Peter N. Hilderink, huisarts

Zetten/Herveld

Discussie gesloten

    • Huisarts Zetten
    • Peter N. Hilderink