Amsterdam wil reorganisatie van stadsvervoer

Het openbaar vervoer in Amsterdam moet ingrijpend veranderd worden. Met een efficiënter netwerk kunnen bus- en tramlijnen in de stad gespaard blijven. Dat schrijft wethouder Eric Wiebes, portefeuillehouder Verkeer van de Stadsregio Amsterdam in een discussienota, die hij gisteren presenteerde.

Amsterdam moet van het Rijk 75 miljoen euro bezuinigen op het budget van 122 miljoen euro per jaar. Door middel van sterke prijsverhogingen voor passagiers (van ruim veertig procent) heeft de hoofdstad het tekort tot 20 miljoen naar beneden kunnen brengen. Wiebes denkt dit laatste gat te kunnen dichten door onder meer verschillende tarieven voor dal- en piekuren en door alleen conducteurtoezicht in te zetten op drukke en onveilige lijnen.

Daarnaast zouden snellere en meer directe bus- en tramlijnen geld opleveren. Wiebes: „Trams en bussen slingeren nu vaak door de stad. Dat is prettig voor een paar mensen, maar onhandig voor velen.” Volgens Wiebes is een ingrijpende verandering van het openbaar vervoer niet alleen noodzakelijk vanwege de bezuinigingen, maar ook omdat het OV-netwerk „hopeloos verouderd is”.

De Stadsregio Amsterdam presenteert de discussienota omdat de hoofdstad niet wil dat de bezuinigingen van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur, VVD) leiden tot het verlies van lijnen. Om dat mogelijk te maken moeten de „heilige huisjes” in de gemeentelijke politiek ter discussie worden gesteld, vindt de Stadsregio, zei Wiebes (ook VVD). „We zijn niet gebaat bij de eis om vier keer per een uur bus laten rijden, als deze nauwelijks bezet is.”

De Stadsregio lijkt met de nota tegemoet te komen aan de oproep die minister Schultz van Haegen eerder dit jaar in deze krant deed: de drie grote steden moeten opnieuw aan de tekentafel gaan zitten en hun OV-netwerk efficiënter inrichten.

Amsterdam moet niet alleen bezuinigen. Het kabinet heeft besloten dat het OV in de drie grote steden zal worden geprivatiseerd. Deze maand sluiten de biedingen voor het busvervoer in Den Haag en Rotterdam. Voor 2013 moet de Amsterdamse bus zijn geprivatiseerd. De hoofdstad wil echter alle vervoer in één keer aan besteden en wil uitstel tot 2015.