Talentenshows op tv stellen zware juridische eisen aan kind

Kinderen die meedoen aan de tv-programma’s The Voice Kids en Junior Masterchef verbinden zich met een deelnamecontract aan verregaande afspraken met producenten. Deelnemers geven onder meer voor onbepaalde tijd alle beeld- en geluidsmateriaal uit handen. Dat mag voor commerciële doeleinden worden gebruikt.

Dat blijkt uit een geheime verklaring voor deelnemers aan The Voice Kids en uit gesprekken met ouders van deelnemende kinderen van beide programma’s. De programma’s zijn een kinderversie van de succesvolle formats The Voice of Holland en Masterchef. Junior Masterchef is op dit moment op televisie te zien, The Voice Kids vanaf eind januari.

In het contract van The Voice Kids staat onder meer dat als het kind talent heeft, Global Music & TalentAgency (de platenmaatschappij van Talpa) het eerste recht heeft op een ‘samenwerkingsovereenkomst’ met het kind. Daarnaast wordt alle deelnemers (6-14 jaar) en hun ouders geheimhouding opgelegd. Op overtreding staat een boete van 5.000 euro. Bij The Voice Kids en bij Junior Masterchef moet het contract ter plekke worden getekend en krijgen de deelnemers niet standaard een kopie. Talpa, producent van The Voice Kids, zegt dat het gaat om een onschuldige ‘quit claim’, gebruikelijk bij elk programma. Het „echte contract” wordt pas later getekend, aldus Talpa.

Kinderlijk eenvoudig gestrikt: pagina 36-37

    • Lineke Nieber
    • Stijn Bronzwaer