De platte tv is te plat geworden

Er is veel vraag naar extra luidsprekers voor platte tv’s.

Bose maakte een toestel met ingebouwd surroundsysteem, zonder gehannes met kabels. Misschien iets voor Apple?

„Nee, dank je. Die kan meteen bij het grofvuil.” De medewerker van de kringloopwinkel haalt zijn neus op voor een klant die een nog werkende beeldbuis-tv aanbiedt. Platte tv-schermen zijn zo goed en goedkoop dat niemand zo’n bakbeest nog wil hebben. Jammer, want in één ding blonken oude tv’s wel uit: het geluid is beter dan die van flinterdunne lcd-schermen.

„Klopt”, zegt een verkoper van elektronicaketen Block in een vlaag van eerlijkheid. „Nieuwe tv-schermen zijn soms platter dan een centimeter – het ziet er mooi uit aan de muur, maar er is geen ruimte meer voor fatsoenlijke speakers. Ze klinken bijna allemaal beroerd.”

Daarentegen verkoopt hij wel soundbars en 2.1-geluidssetjes bij de vleet: losse luidsprekers voor klanten die er thuis achter komen dat hun nieuwe scherm weliswaar prachtig beeld vertoont, maar amper te horen is. De 5.1-surroundsets met speakers rondom raken uit de mode: te veel gehannes in de huiskamer met al die kabels en luidsprekers.

Luidsprekerfabrikant Bose zag een gat in de markt. Ondanks de malaise bij tv-fabrikanten – die draaien verlies en grote namen als Pioneer en Philips trokken zich al terug – besloot het Amerikaanse bedrijf vorig jaar een televisie aan te kondigen die wél goed klinkt: de VideoWave. Het is een 46 inch lcd-tv met een reeks extra speakers die een ruimtelijk geluid en voldoende bassen kunnen produceren. Het maakt een losse subwoofer, surround speaker en een hoop kabels overbodig.

Voor die extra technologie is wel een dikkere behuizing nodig, van ruim 15 centimeter. En een dikkere portemonnee: de VideoWave kost 7.000 euro. Inmiddels is de prijs verlaagd naar 4.495 euro, maar dat is nog steeds bijna tien keer zo duur als een gewone flatscreen-tv. Daar trapt toch niemand in?

„Mais non, zo moet je niet denken”, zegt de technisch expert van Bose, Frederic Mantagne aan de telefoon vanuit Parijs. „Het is een simpele rekensom: mensen geven ook zoveel geld uit als ze een goede televisie, een hifi-versterker en losse luidsprekers zouden kopen. Die extra aankopen zijn overbodig.” Bose noemt zijn tv dan ook geen tv, maar een home entertainment systeem.

Volgens Mantagne is er jarenlang gestudeerd op het ontwerp van de VideoWave: „Het is moeilijk om zware luidsprekers zo dicht tegen het scherm te monteren zonder dat het stoort.” Daarom zitten zes basspeakers met de achterzijden tegen elkaar gemonteerd.

Een andere uitdaging was dat lage frequenties een flinke afstand moeten overbruggen om goed hoorbaar te zijn. In de VideoWave zit een lange, slingerende buis die de lage tonen versterkt maar niet te veel trillingen veroorzaakt die het beeld laten ‘meerammelen’.

Mantagne vindt de prijs van de VideoWave gerechtvaardigd door het meegeleverde verbindingskastje, waarop alle randapparaten kunnen worden aangesloten. Settop-boxen, spelcomputers en Blu-ray-spelers zijn via dit systeem met één afstandsbediening te bedienen. De randapparatuur kan uit zicht blijven, in een afgesloten kast. Bovendien – en dat verklaart een deel van het prijskaartje – wordt de tv thuis geïnstalleerd; een klus die al snel een middag in beslag kan nemen, zo bleek uit de test (zie kader).

Is deze premium tv de formule die de kwakkelende televisiemarkt kan redden? Bose is niet scheutig met verkoopcijfers, maar erkent dat de VideoWave geen massaproduct is.

Het toestel is op een beperkt aantal adressen te koop, omdat niet alle elektronicawinkels personeel hebben om tv’s af te leveren en te installeren. Dat geldt ook voor merken als Bang & Olufsen, die BeoVison-tv’s in dit prijssegment (en ver, ver daarboven) verkopen.

Voor mensen die al een tv hebben bouwt Bose losse soundbars: langwerpige luidsprekers die een kunstmatig surroundgeluid creëren. Ook deze producten zijn behoorlijk duurder dan die van de concurrentie. Maar er zijn genoeg liefhebbers die 1.500 euro in hun zak hebben branden. „Ze gaan als warme broodjes”, zegt een medewerker van de MediaMarkt. Verkopers promoten Bose echter graag: de artikelen hebben een nagenoeg vaste prijsstelling waardoor prijsoorlogen uitblijven. Terwijl stunten met de prijs juist gebruikelijk is in deze markt, om klanten de winkel in te lokken.

Bose profileert zich het liefst als een geavanceerd designmerk, als de ‘Apple van de hifiwereld’. Het is dan ook niet zo vreemd dat er gespeculeerd wordt over een mogelijke samenwerking tussen Apple en Bose. Volgens aanhoudende geruchten wil Apple volgend jaar een tv gaan verkopen met een ingebouwde iTunes Store; een concurrent voor Google TV. In zijn biografie bevestigde wijlen Apple-baas Steve Jobs dat er vergevorderde tv-plannen waren. Maar welke?

De combinatie van Apple en een opvolger van deze Bose-televisie is al geopperd op verschillende technologieblogs. Immers, Apple heeft een hekel aan overbodige snoeren en een voorkeur voor simpele oplossingen met een stevig prijskaartje. Misschien dat een Apple-logo de VideoWave alsnog vleugels kan geven.

    • Marc Hijink