Containergigant ECT daagt Havenbedrijf

Het containeroverslagbedrijf ECT heeft het Havenbedrijf Rotterdam gedagvaard in een hoog opgelopen conflict rond twee nieuwe terminals op de Tweede Maasvlakte.

Dat heeft het Havenbedrijf vandaag bekend gemaakt. ECT, onderdeel van het Chinese Hutchison Whampoa uit Hongkong, beschuldigt het Havenbedrijf van concurrentievervalsing bij de toekenning van terreinen in het jongste havengebied dat begin 2014 in gebruik zal worden genomen.

De twee nieuwe containerterminals, nu nog in aanbouw, zijn uitgegeven aan Rotterdam World Gateway (RWG), een consortium van vier rederijen, dat geleid wordt door DP World uit Dubai, en aan APMT (vroeger bekend als Maersk).

In de dagvaarding zegt ECT dat het benadeeld wordt ten opzichte van de verladers die op het nieuwe land aan de slag gaan. Het containeroverslagbedrijf dat aan de rand van de Eerste Maasvlakte gevestigd is en een optie heeft op een eigen nieuwe terminal op de Tweede Maasvlakte, eist dat de ingebruikname van nieuwe terminals wordt uitgesteld.

Ook eist ECT dat het niet hoeft mee te betalen aan de verbreding van de Amazonehaven, waar het bedrijf nu zit. ECT eist een schadevergoeding van rond de 900 miljoen euro als het Havenbedrijf niet aan de eisen tegemoet komt.

Een woordvoerder van ECT verklaarde vanochtend tegenover deze krant dat het bedrijf denkt een harde zaak te hebben maar wilde verder geen commentaar geven.

Eerder heeft president-directeur Jan Westerhoud van ECT in de media laten weten dat komst van twee nieuwe terminals in de onmiddellijke omgeving, zou leiden tot „een bloedbad op de Eerste Maasvlakte”.

ECT, goed voor 70 procent van de containeroverslag in de haven, baseert zich daarbij op een onderzoek van de Policy Research Corporation. Daaruit zou blijken dat ECT een aanzienlijk deel van de omzet zou verliezen. De bezettingsgraad zou kunnen dalen van 100 naar 65 procent.

Het Havenbedrijf Rotterdam noemt de eisen van ECT vanochtend in een verklaring „onredelijk” en „strijdig” met de principes van de marktwerking. De verdenking bestaat dat ECT, zijn dominante positie in Rotterdam wil beschermen.

Volgens het Havenbedrijf blijft de containeroverslag in Rotterdam sterk groeien. In 2010 met 12 procent, en in de eerste negen maanden van dit jaar met 11 procent. Deze groei rechtvaardigt het bestaande uitgiftebeleid, aldus het Havenbedrijf.