Waarom zijn dromen in winter vreemder?

De dagen worden langer. In de winter slapen mensen meer dan in de zomer. Ben Cohen uit Amsterdam vraagt zich af waarom zijn dromen vreemder worden in de winter.

Slaaponderzoeker Jaap Lancee van de Universiteit Utrecht betwijfelt of dromen vreemder worden in de winter: „De meeste dromen zijn niet zo vreemd. Bizarre dromen onthouden we nu eenmaal beter dan huis-tuin- en- keukendromen”, zegt hij. Een mens doorloopt verschillende slaapcycli per nacht. Binnen een cyclus komen verschillende stadia voor, één daarvan is de remslaap. „De hersenen zijn dan zeer actief”, zegt Lancee. „Tijdens de remslaap komen de meeste dromen voor. Ik kan me ook goed voorstellen dat mensen in de winter langer slapen. En als we langer slapen, wordt vooral het remslaapgedeelte langer. Hierdoor neemt de kans op dromen toe en daardoor ook de kans op bizarre dromen. Het grootste gedeelte van de remslaap vindt plaats aan het einde van de nacht. Heftige dromen herinner je als eerste en als beste nadat je wakker wordt.”

Droomdeskundige Lia Timmer van Xalia Training is heel benieuwd wat de vragensteller precies heeft gedroomd. „En hoe beleeft hij de winter?”, vraagt ze zich af. „Vreemde terugkerende dromen vragen om aandacht. Ze kunnen voortkomen uit onbewuste angsten: eenzaamheid met Kerst of geld- en gezondheidsproblemen. Misschien krijgt de dromer gezondheidsklachten van de koude winter of heeft hij last van winterdepressies.”

Het is goed om dromen te verwerken. Ze dragen bij aan het welzijn in het dagelijkse leven, stelt Timmer. „Als je een paar nachten slecht slaapt en overdag niet goed in je vel zit, dan heb je meer kans op (winter)depressies. Dromen helpen ons het hoofd te ordenen. Vergelijk het met een kast die volgestouwd is met troep en op instorten staat. Die moet ook worden opgeschoond.”

Een goede nachtrust verkleint de kans op nachtmerries en vreemde dromen. Maar dan moet de slaper wel wat zaken laten voor het slapen gaan, meent Timmer. „Je dag afbouwen is belangrijk, en zo ontspannen naar je nachtrust toewerken. Na 21.00 uur geen laptop meer of tv. Neem een warm bad, laat de slaap toe.”

SJAAK VAN DE GROEP

    • Sjaak van de Groep