film

scene uit de film Tinker, Tailor, Soldier, Spy (2011) FOTO: eOne Entertainment

Tinker Tailor Soldier Spy

Het is niet verwonderlijk dat de Zweed Tomas Alfredson na zijn wereldwijze succes met de vampierfilm Let the Right One In (2008) John le Carrés beroemde spionageroman Tinker, Tailor, Soldier, Spy (1974) voor het witte doek bewerkte. We bevinden ons in de Koude Oorlog. George Smiley, superspion met pensioen, wordt teruggeroepen naar ‘The Circus’ om de dubbelagent in de top van de dienst te ontmaskeren. Le Carré baseerde zijn boek op de waargebeurde geschiedenis van de Britse dubbelspion Kim Philby, die in 1963 ontmaskerd werd. Maar TTSS heeft niets van een gebaseerd-op-ware-gebeurtenissen-film. Er is zelfs nauwelijks plot. De onmiskenbare spanning komt van andere dingen. Van sfeer en suggestie. En Alfredson is daar een meester in. TTSS is een film over paranoia, argwaan, en over de saaiheid van het spionnenbestaan.

Sherlock Holmes. A Game of Shadows

Sherlock Holmes is een weinig voor de hand liggende filmheld voor deze tijd, want hij is door en door rationalist, terwijl de populaire film juist volledig wordt gedomineerd door fantasy, superhelden en occulte verschijnselen als vampiers. In A Game of Shadows duikt Holmes’ oude tegenstrever professor Moriarty op, die de wereld in een grote oorlog wil storten, om rijk te worden van de wapenhandel. De gemoderniseerde Holmes is een man die zich verveelt in de victoriaanse beschaving. De makers nemen hun film niet te serieus. A Game of Shadows is puur vermaak – gemaakt om vrijwel meteen weer te vergeten, maar onderhoudend.

Puss in Boots/ De Gelaarsde Kat

In Puss in Boots kijkt de gelaarsde kat terug op zijn jeugd als weeskindje: een verhaal van broederschap, jaloezie en verraad tussen kat en (rot) ei, zo blijkt. Er is een wraakmotief, een ijselijk monster en een klauwloze femme fatale. De film speelt zich af in een Mexicaanse, westernachtige sprookjeswereld waar sprookjestypes als Humpty Dumpty, Japie en de Bonenstaak en de Gans met de Gouden Eieren in verdwaald zijn. Het geeft deze rijk getekende, kleurrijke sprookjeswereld zelfs iets betoverends.

We Need to Talk About Kevin

Het is taboe om te zeggen dat je niet van je kind houdt. De Amerikaanse auteur Lionel Shriver schreef over deze ambivalente moedergevoelens in haar dit jaar verfilmde roman We Need to Talk About Kevin (2003). Hoofdpersoon Eva, fantastisch gespeeld door Tilda Swinton, krijgt een lastige huilbaby (Kevin), die als puber een afschuwelijke daad pleegt. Regisseur Lynne Ramsay maakte een klamme nachtmerrie van een moeder die een monster baarde – of vormde?

The Artist

Luchtige, perfect geslaagde Franse hommage aan Hollywood en de zwijgende film. The Artist geldt als een Oscarkandidaat in meerdere categorieën, waaronder beste acteur: Jean Dujardin als zelfingenomen held van de stille film George Valentin. The Artist biedt een droomwereld die historisch is, maar ook exotisch en opwindend als Avatar.