Chopstick Thursday

Op mijn lijst van dingen die ik wil doen voordat ik doodga, heeft het ‘met stokjes leren eten’ een tijdlang met stip bovenaan gestaan nadat ik steeds vaker in restaurants een ober aan zijn jasje moest trekken en beschaamd om bestek moest vragen. Het koste me enige maanden om vakkundig met de veredelde houten breinaalden maaltijden in mijn mond te positioneren, maar ik kan inmiddels zeggen dat ik een ‘pro’ ben.

En omdat de krant voor sommigen van u misschien nog wel een pedagogische functie vervuld, geef ik u deze week met alle plezier een korte les over hoe u de oosterse stokjes het beste kunt hanteren. Ten eerste is valsspelen niet toegestaan. In het begin van mijn eigen chopstick-training gebruikte ik mijn gereedschap stiekem vooral als lepel. Dan zette ik de puntjes tegen elkaar en propte ik mijn vinger er aan het eind tussen, zodat de stokjes in een V-vorm stonden. Met dit schepje was het relatief makkelijk om mijn bord leeg te schrapen. De spiesmethode is ook een tijdje succesvol gebleken. Vol overgave en trots prikte ik elke keer mijn voedsel op de stokjes, totdat iemand me tot de orde riep en vertelde dat het neersabelen van eten met een eetstokje een waanzinnige belediging is voor de kok.

Succesvol met stokjes eten begint met de juiste grip. Klem het eerste stokje tussen je ringvinger en middelvinger van je rechterhand en houd stevig vast met je duim en wijsvinger. Dit stokje houd je stil tijdens het eten. Neem dan het tweede stokje, plaats deze boven de eerste en houd ook vast met je duim en wijsvinger. Deze kan op en neer worden bewogen.

Oefen een paar keer met dit pakmechanisme. Het is het beste om de stokjes zo veel mogelijk bij het eind vast te houden. Hoe verder u uw handen van het eten houdt, hoe beter. Zodra u deze techniek enigszins onder de knie hebt bent u klaar voor het echte werk. Krijgt u er van mij direct een pittig noodlerecept bij om mee te oefenen.

Voor vier personen:

400 gram sperziebonen

1 struik paksoi

1 ui

200 gram gepelde garnalen

olie om mee te wokken

scheutje sojasaus

200 gram rijstnoodles

sesamzaadjes

Maak de sperziebonen schoon en halveer ze. Kook ze in vijf minuten beetgaar en houd ze apart. Verhit een scheutje olie in een wok en roerbak de garnalen tot ze roze zijn. Snijd de paksoi in repen, en de ui in vieren. Voeg samen met de sperziebonen toe aan de pan en roerbak alles nog een paar minuten. Bereid intussen de noodles zoals beschreven op de verpakking. Schep vervolgens de noodles door de groente, besprenkel subtiel met een beetje sojasaus en verdeel over vier borden. Strooi als laatste wat sesamzaadjes over de borden en serveer direct.

Stéphanie versteeg

Maandag: Janneke Vreugdenhil, dinsdag: Menno Steketee, woensdag: Roos Ouwehand, donderdag: Stéphanie Versteeg, vrijdag: Joël Broekaert.

    • Stéphanie Versteeg