beeldende kunst

Jodendom

Aan de hand van zo’n 500 bruiklenen vertelt een expositie over het Jodendom in de Nieuwe Kerk Amsterdam het verhaal van drie duizend jaar joodse religie, cultuur, kunst en geschiedenis. De bruiklenen komen uit internationale musea en particuliere collecties. Topstukken zijn onder andere: een Dode Zee-rol uit de eerste eeuw v. Chr., de oudste complete Torarol, kostbare handschriften en het Alefbet Tapestry van de hedendaagse Russisch-Amerikaanse kunstenaar Grisha Bruskin.

17 dec t/m 15 april, Dam. www.nieuwekerk.nl

Nieuwe foto-exposities

In Fotografiemuseum Amsterdam (FOAM) worden dit weekend drie nieuwe tentoonstellingen geopend. Over twee verdiepingen toont Foam ruim honderd foto’s van Joel Sternfeld (1944, New York) met beroemde series als American Prospects, de weerslag van zijn reis door de Verenigde Staten en Stranger Passing. Een constante factor in zijn werk is zijn geboorteland Amerika met de sporen die de mens achterlaat in het landschap. Black Passport is een project van en over de Amerikaanse conflictfotograaf Stanley Greene (New York, 1949). Greene toont foto’s van conflicten en rampen (Tsjetsjenië, Irak, Rwanda en Soedan) in combinatie met foto’s van zijn privéleven. En in Dear Clark bestudeert Sara-Lena Maierhofer op afstand een oplichter, die ze stapje voor stapje beter leert kennen.

16 dec t/ resp 14 maart en 5 febr, Keizersgracht 609. www.foam.org

A Casa Como Convém

Sinds 2007 houdt het atelier/woonhuis A Casa Como Convém – letterlijk vertaald: ‘het huis zoals het moet zijn’ – zich bezig met vraagstukken rondom moderne architectuur in de tropen en het ‘geheugen’ van een stad. Zo heeft Cristiano Lenhardt als artist-in-residence in de Chinese stad Guangzhou gewerkt en Jonathas de Andrade zes weken in de Egyptische hoofdstad Kairo doorgebracht. In SCHUNCK, Heerlen presenteren de kunstenaars hun ‘work-in-progress’ en geven ze een lezing.

T/m 22 jan, Bongerd 18. www.schunck.nl

Daan van Golden

De Hallen Haarlem presenteert drie solo-exposities van Nederlandse kunstenaars die inhoudelijk op elkaar lijken: Daan van Golden, Marijn van Kreij en Annesas Appel. Een voorliefde voor grafische patronen en het gebruik van herhaling zijn overeenkomsten in hun werk. Daan van Golden (1936) heeft zich nooit veel aangetrokken van heersende artistieke trends. De Hallen laat een selectie zien van zijn schilderijen van bijna 50 jaar. Hij eigent zich afbeeldingen toe uit zijn directe omgeving (Mick Jagger, Matisse, Giacometti) en reproduceert ze, variërend van lakverf op doek tot zeefdruk, foto’s en collages. Marijn van Kreij speelt graag met verwijzingen naar uiteenlopende inspiratiebronnen uit de beeldende kunst en de popcultuur. In zijn tekeningen, prints, sculpturen en videokunst kan hij een cataloguspagina van Kasimir Malevitsj kopiëren of een foto van een Nirvana-optreden natekenen. En Annesas Appels werk beweegt zich op het snijvlak tussen autonome kunst en grafische vormgeving.

T/m 4 maart, Grote Markt 16, www.dehallenhaarlem.nl