'Air France gaat banen schrappen in reorganisatie'

De Franse luchtvaartmaatschappij Air France gaat volgens jaar circa 2.000 arbeidsplaatsen schrappen om het bedrijf weer gezond te maken, zo meldt de Franse zakenkrant La Tribune. Air France bestrijdt de berichtgeving in de krant.

Volgens La Tribune wil Air France-KLM in de komende drie jaar tenminste 800 miljoen besparen. De overgrote meerderheid van de bezuinigingen zal terecht komen bij de Franse tak van de Nederlands-Franse luchtvaartcombinatie. Medio januari zal de nieuwe Air France-topman Alexandre de Juniac zijn plannen presenteren aan de bestuur van de luchtvaartgroep. Volgens La Tribune is een vacaturestop één van de maatregelen. Als gevolg hiervan zal het personeelsbestand in 2012 met circa 2.000 arbeidsplaatsen afnemen, zo meldt de Franse krant.

De maatregelen vormen de opmaat voor een grondigere reorganisatie van Air France, waarover medio 2012 knopen moeten worden doorgehakt. Volgens La Tribune zullen er vooral klappen vallen bij het netwerk voor de korte- middellange afstand, waar Air France de grootste verliezen lijdt. Of dit ook zal leiden tot gedwongen ontslagen, is volgens de krant nog ongewis.

In een reactie bestrijdt Air France de berichtgeving van La Tribune. Volgens een woordvoerder zijn de plannen waarover in januari zal worden besloten, nog niet definitief, maar zullen ze „niet ten koste gaan van de werkgelegenheid”. Bij de tweede reorganisatie, waarover in juni zal worden gesproken, zal er alleen in het aantal banen worden gesneden „als laatste redmiddel”.

Air France laat weten dat het natuurlijke verloop bij het bedrijf geen 2.000, maar 800 arbeidsplaatsen per jaar is. Of dat betekent dat de luchtvaartmaatschappij wel degelijk een vacaturestop overweegt, wilde de woordvoerder vanmorgen niet bevestigen. Air France-KLM maakte enkele weken geleden tegenvallende resultaten bekend. Over de eerste negen maanden van dit jaar is 550 miljoen euro verlies geleden. Topman Jean-Cyril Spinetta kondigde toen al reorganisaties aan.

Air France-KLM kampt met een hoge schuld van ruim zes miljard euro en maakt veel hogere kosten dan directe concurrenten als Lufthansa en de International Airlines Group (British Airways en Iberia).