Te simpele contrasten

dvd en web

Ma part du gâteau. Regie: Cédric Klapisch.

speelfilm ***

Ook in Frankrijk sijpelen de gevolgen van de economische crisis door in speelfilms, zoals Ma part du gâteau. De film van Cédric Klapisch (Chacun cherche son chat, L’auberge espagnole) begint in Duinkerken, waar France (Karin Viard) een van de velen is die ontslag krijgt aangezegd bij het containeroverslagbedrijf waar ze werkt. De gescheiden vrouw, moeder van drie kinderen, trekt naar Parijs, in de hoop daar aan de bak te komen. Ze gaat werken als schoonmaakster in het enorme huis van effectenmakelaar Steve (Gilles Lellouche). Zij weet dan nog niet zijn beursspeculaties verantwoordelijk zijn voor haar ontslag.

Op de dvd legt Klapisch uit dat zijn bedoeling niet zozeer was om een film te maken over het contrast tussen arm en rijk, maar over de tegenstelling tussen iemand die leeft in een virtuele wereld vol computerschermen met beursinformatie en een huisvrouw die alle touwtjes aan elkaar moet knopen. Zo’n gegeven is inderdaad minder clichématig, daarom is het des te jammer dat Klapisch terugvalt op andere eenvoudige tegenstellingen. Warm licht in Duinkerken, kilblauw licht in Parijs. De wereld waarin France verkeert mag dan arm zijn, er heerst een warme gemeenschapszin. Steve is rijk, vol zelfvertrouwen en woont in een schitterend, van alle gemakken voorzien appartement, maar hij is eenzaam en ongelukkig. Hij toont nauwelijks interesse in zijn jonge zoontje, die onverwachts een maand komt logeren, en weet niet hoe hij hem moet verzorgen en amuseren. Het is dus maar goed dat zijn twee sterke hoofdrolspelers deze tekortkomingen in het scenario bijna doen vergeten en dat Klapisch een goed oog heeft voor de couleur locale van Duinkerken, Parijs, Venetië en Londen, de plekken waar Ma part du gâteau zich afspeelt.

André Waardenburg

    • André Waardenburg