Schultz: 20 procent wegen onveiliger door verhoging maximumsnelheid

Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu wil de maximumsnelheid verhogen naar 130 kilometer per uur op zestig procent van de Nederlandse snelwegen. Foto NRC / Arjan de Jongh

Twintig procent van de wegen waarop volgend jaar de snelheid omhoog gaat naar 130 kilometer per uur, wordt door die maatregel onveiliger. Dat heeft minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) vanavond tijdens het Kamerdebat over de verhoging van de maximumsnelheid erkend.

Op die twintig procent zijn volgens de minister dan ook aanvullende veiligheidsmaatregelen nodig. Schultz reageerde op de kritiek van het CDA op haar plannen voor een hogere maximumsnelheid. Sander de Rouwe (CDA) wil dat de snelheid alleen wordt verhoogd als de weg daarvoor geschikt is. Ook is hij niet bereid om daar ruim honderd miljoen euro voor uit te trekken. Daarover zijn volgens hem ook geen afspraken gemaakt in het regeerakkoord.

Aanvullende maatregelen

Schultz wil volgend jaar op zestig procent van de snelwegen de snelheid verhogen naar 130 kilometer per uur. Dan wordt ook gestart met het aanpassen van de wegen om de ‘extra risico’s’ weg te nemen. Desgevraagd deelde de minister een document uit waaruit bleek dat op twintig procent van de wegen aanvullende maatregelen nodig zijn.

De oppositie reageerde geschokt op deze cijfers. De minister neemt volgens Sharon Dijksma (PvdA) bewust het risico op meer doden en gewonden. Schultz reageerde door te stellen dat zij bereid is haar plannen te wijzigen als een Kamermeerderheid daartoe besluit. Het debat werd vavavond echter halverwege afgebroken omdat de Kamer de nieuwe cijfers eerst wil bestuderen.

De bewindsvrouw sprak verder de uitleg van het regeerakkoord door De Rouwe tegen. Het is niet zo vreemd dat er geen budget is afgesproken in het regeerakkoord voor het verhogen van de maximumsnelheid, zei ze. “Er zijn wel meer zaken waarvoor het budget niet is opgenomen.”

Kritiek vanuit grote steden

Behalve de Kamer klinkt ook vanuit Amsterdam, Rotterdam en Utrecht kritiek op Schultz. De wethouders verzetten zich tegen de verhoging van de snelheid, omdat dit ten koste zou gaan van de luchtkwaliteit. Schultz gaat de wethouders van nadere informatie voorzien, beloofde ze. Volgens de bewindsvrouw kampen de steden vooral met een slechte luchtkwaliteit in de stad en hebben de ringwegen daar maar een klein effect op.

Ook de oppositiepartijen zetten vraagtekens bij de berekeningen van Schultz. Maar zij weigerde een second opinion te laten uitvoeren door een onafhankelijke instantie, waar GroenLinks om vroeg. “Ik sta achter mijn cijfers.” Wel beloofde zij de gevolgen van de hogere snelheid voortdurend te monitoren.