Nieuw tijdschrift voor nieuws uit ontwikkelingslanden

De twee tijdschriften over ontwikkelingssamenwerking, OnzeWereld en Internationale Samenwerking (IS) gaan samen verder als nieuw tijdschrift met de titel OneWorld. OnzeWereld bestond al sinds 1957, eerst als blad van ontwikkelingsorganisatie Novib en later als onafhankelijk tijdschrift. De fusie is vooral noodzakelijk door bezuinigingen en teruglopende advertentieverkoop.

Het nieuwe blad werd gisteren gepresenteerd in club Panama in Amsterdam. In OneWorld gaan journalistieke verhalen over ontwikkelingen in Azië, Afrika en Latijns-Amerika samen met artikelen over duurzaam leven in Nederland. In het eerste nummer staan onder meer verhalen over Nollywood, de Nigeriaanse filmindustrie, en de trend van ‘authentiek’ toerisme, zoals op bezoek in de favela’s. Naast het blad is er ook een gelijknamige website en app.

IS was een voorlichtingstijdschrift van het ministerie van Buitenlandse Zaken (BuZa). Het ministerie stelde daarvoor jaarlijks anderhalf miljoen euro beschikbaar. IS had een oplage van 130.000. Het onafhankelijke OnzeWereld had een oplage van 15.000.

Frans van den Boom, directeur van de Nationale Commissie voor Internationale Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling (NCDO), waaronder OneWorld valt: „Voor de continuïteit van berichtgeving over de wereld en duurzaamheid is deze samenvoeging het beste. Maar we hadden het niet gedaan als er geen goede synergie tussen beide bladen was.”

Hans Ariëns is de hoofdredacteur van het tijdschrift. Hiervoor was hij hoofdredacteur van het volledig gesubsidieerde IS. „Nu moet ik mij verdiepen in advertentieverkoop.” Een noodzakelijk kwaad voor de journalist? „Nou, kwaad is wat zwaar, maar het is wel noodzakelijk. Bovendien is het goed dat we niet meer 100 procent afhankelijk zijn van de subsidie van Buitenlandse Zaken. Zeker in deze tijd is dat een wankele toekomst.”

In 2012 zal OneWorld nog voor 87 procent afhankelijk zijn van subsidie. „In de komende jaren moet dat omlaag naar 70 procent. Volledig onafhankelijk van subsidie kunnen we dit blad nooit maken.”

OneWorld is volgens Ariëns monopolist in een nichemarkt. Het nieuwe tijdschrift 360 behandelt ook onderwerpen uit ontwikkelingslanden, maar is een bundeling van verhalen uit de internationale pers. Ariëns: „Waar lees je nog verhalen die je wereld groter maken? De berichtgeving over het buitenland kavelt in tijdschriften en kranten af. Het is een dure vorm van journalistiek. Verder is de tijdsgeest meer naar binnen gericht.” Ariëns legt de schuld ook bij de media. „Volgens mij is er in beginsel veel interesse voor de wereld, maar door minder te berichten creëer je onverschilligheid. Zo wordt de tijdsgeest een self-fulfilling prophecy.”