Na Engeland graag de rest van de aarde

Popzangeres Caro Emerald werd gisteravond enthousiast onthaald in de Londense O2 Shepherds Bush Empire. Het optreden past in een strakke marktstrategie.

LONDON, UNITED KINGDOM - DECEMBER 13: Caro Emerald performs on stage at Shepherds Bush Empire on December 13, 2011 in London, United Kingdom. (Photo by C Brandon/Redferns)

Sold out, prijkt op de lichtbak aan de gevel van popzaal O2 Shepherd’s Bush Empire. Al maanden zijn er geen kaartjes meer te krijgen voor het concert van de Nederlandse ‘vintage pop sensation’ Caro Emerald. „Jullie hebben echt veel moeite moeten doen om erbij te zijn”, spreekt Emerald op het podium. „Gezegend”, voelt ze zich om er te staan met haar groovin’ jazz. Juist in deze legendarische popzaal. Want tjee, „It’s London baby. Heeft er iemand een appartement voor me?”

De Britse belangstelling voor Emerald is groot. Een gemêleerd publiek is afgekomen op haar nostalgische vintagesound, waarin zwierige ballroomjazz, charleston jazz en mambo’s versneden zijn met samples. Lookalikes in jarenvijftigjurken dragen net als Emerald zelf een bloem in het haar. Oudere stellen verleiden elkaar tot een rumba achter in de zaal. Voorin verkondigen jonge fans de zangeres de liefde.

Met haar achtkoppige band (gitaar, bas, toetsen, drums, drie blazers en een dj) heeft ze de kleine pakkende, als filmscripts geschreven verhaaltjes van de debuut-cd Deleted Scenes from the Cutting Room Floor weten op te rekken tot een anderhalf uur durende show. Die is tamelijk gelikt, maar charmant, met Emerald in drie verschillende jurken en een losser musicerende band dan voorheen. Ze is duidelijk op haar gemak en laat haar toehoorders meezingen. Dat levert in het geval van Back it Up, haar eerste single, een meezinger op die aangejaagd wordt door een dancebeat. De nostalgie wordt in de huidige uitvoeringen wat overstuurd door al te enthousiast scratchwerk en dancebeats. Dat levert rumoer op. De Britten willen graag meezingen – de tussenstukjes zetten hen steeds op het verkeerde been.

Tweemaal laat Emerald iets nieuws horen. De kerstsingle You’re All I Want For Christmas natuurlijk. Maar ook Love is A Losing Game , een eerbetoon aan Amy Winehouse – gedurfd op de plek waar de overleden zangeres uit Londen ooit een van haar beste concerten gaf. Emerald houdt het klein in een sierlijk arrangement en doet bij vlagen denken aan Winehouse zelf. Het wordt met een warm applaus ontvangen. De Londentest is nu echt doorstaan.

Net als in Polen, Italië en Frankrijk levert Caro Emerald ook in Groot-Brittannië hit na hit af. Haar cd bereikte er de platinastatus (meer dan 300.000 verkochte exemplaren) en haar singles worden gemiddeld zo’n twintig keer op de radio gedraaid.

Op eigen kracht de O2 Shepherd’s Bush Empire uitverkopen valt zo precies in het marketingplan dat Grandmono Records met hulp van zijn Britse partner Dramatico Records uitstippelde. De legendarische oude zaal met pakweg 1.200 plaatsen – die toch knus is, vergelijkbaar met de Amsterdamse Paradiso – sluit goed aan bij de successtatus van Emerald in Engeland. Op 25 augustus zong ze al in een uitverkocht London Jazz Café. In maart gaat ze op tournee, met shows in de Londense Roundhouse (weer een maatje groter), Glasgow, Manchester en Birmingham.

De muziek, waarin blazers, strijkers en samples samengaan, de oude opnametechnieken, de filmische teksten, de sfeervolle video’s en het elegante artwork dat de sfeer ademt van oude Blue Note-hoezen, ze komen uit de koker van de twee producers David Schreurs en Jan van Wieringen, de Canadese tekstschrijver Vincent Degiorgio en Caroline Esmeralda van der Leeuw (Emerald) zelf. Samen Grandmono Records. Een klaargestoomde act, erkende Emerald in haar eerste interview met deze krant, februari 2010, ruiterlijk. „Maar op mijn lijf geschreven. Ik was er al vroeg bij betrokken.”

Per land wordt een onafhankelijke partner gezocht. Voor de Britse markt geldt, in tegenstelling tot andere landen, dat de looptijd van singles heel beperkt is. Er komen wekelijks veel nieuwe singles uit die – als ze al geselecteerd worden – maar vijf weken worden gedraaid. Daarna moet de artiest zich opnieuw bewijzen. „We wisten dat dit kon met deze plaat”, zegt producer Scheurs, „want er staan veel singles op, maar daarvoor heb je wel een sterk Brits team nodig dat de markt door en door kent en dat niet opgeeft bij het minste of geringste zuchtje tegenwind.”

Door zoveel mogelijk promotionele radio- en tv-optredens heeft Caro Emerald in korte tijd een behoorlijk groot Brits publiek bereikt, vooral via de ontbijtshows. In This Morning, BBC Breakfast en Lorraine kwam Emerald haar verhaal vertellen. Ze kwam goed over sprak mooi Engels. Zo nam ze een publiek voor zich in dat nog steeds albums koopt in plaats van muziek te downloaden. „Even plat gezegd maakt het in eerste instantie niet zo gek veel uit waar je staat, zolang het publiek maar wel aansluit bij wat je doet”, legt Schreurs uit. „Caro heeft een breed publiek, ochtendshows willen graag artiesten en er kijken veel mensen naar. Daardoor heeft dat zin om te doen.” Er valt nog genoeg te halen. „Nog niet alle Britten kennen haar hoor, maar men ziet haar daar inmiddels wel als een succesvolle internationale artiest. Een zaal als Shepherd’s Bush is dan eerder te klein dan te groot, vandaar dat het ook zo snel uitverkocht.”

De uitverkochte show van gisteravond werd bijgewoond door Britse concertpromotors en muziekjournalisten. Ze reageren enthousiast. Emerald schudt op een feestje na het optreden vele handen. Muziekprominent Jools Holland is verhinderd, maar Emerald heeft de eervolle uitnodiging gekregen om tussen internationale sterren in zijn befaamde Hootenanny-oudejaarshow te zingen, een feestelijke variant op zijn muzikale tv-programma Later with Jools Holland.

De verlokking die Emeralds stem herbergt had ze altijd al in de tijd dat ze zangles gaf en demo’s inzong. Maar haar vocalen zijn met dit repertoire en de immense concertlijst mee gegroeid. Door de stemoperatie die ze dit jaar onderging wegens een poliep heeft ze met behulp van nieuwe technieken beter leren zingen. Helderder, makkelijker en met iets meer bereik. Natuurlijk, zegt haar manager Katja Keersmaekers na afloop van de show, Caro zou intussen wel een nieuwe plaat willen maken en nieuwe liedjes willen zingen. Dit repertoire van haar debuutalbum zingt ze nu twee jaar. Maar ja, wanneer moet ze dat doen?

Groot-Brittannië is cruciaal in de opbouw van Emeralds carrière. Veel andere landen, waaronder de Verenigde Staten, kijken naar de Britse hitlijsten en verkoopaantallen. „Het werkt bijna als een kwaliteitsstempel. Engeland had vanaf de eerste dag prioriteit voor ons”, zegt producer Schreurs. Deleted Scenes from the Cutting Room Floor komt volgend jaar uit in Azië en de VS.

De Amerikaanse showbizzblogger Perez Hilton ziet het zitten met de zangeres. „Net als de Britse zangeressen Amy Winehouse en Adele komt ze uit een andere tijd”, jubelde hij onlangs weer. „We zijn gék op haar stem en haar liedjes!”

    • Amanda Kuyper