Sara Lee gaat hippe koffiemarkt op

Met de overname van CoffeeCompany, wil Sara Lee, het moederbedrijf van Douwe Egberts, de groeiende markt voor trendy koffieketens verder veroveren.

Douwe Egberts koffie: Wat ruikt dat lekker! (1950) FOTO: Douwe Egberts Douwe Egberts

Buitenshuis koffie drinken, of een koffie to go halen, is mateloos populair in Nederland. En de markt voor luxe koffie groeit nog steeds. Gisteren kwam het nieuws naar buiten dat Sara Lee, het moederbedrijf van koffiegigant Douwe Egberts, CoffeeCompany overneemt.

CoffeeCompany is in 1996 opgericht door Dick de Kock en Rick Bekkema. Zij wilden een koffieketen opzetten naar Amerikaans voorbeeld. „Om koffie meer te laten zijn dan een bakkie pleur”, zegt De Kock. Intussen is de hippe koffieketen met 35 vestigingen – voornamelijk in de Randstad – marktleider in Nederland. Klanten waaien er binnen voor een latte of ijscappuccino.

Daar kan Douwe Egberts, het traditionele koffiebedrijf dat in 1753 in het Friese Joure werd opgericht,veel van leren, zegt Alexander de Ronde Bresser. Hij is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van DE’s koffiecaféformule. „Het écht lekkere kwaliteitskoffie buitenshuis drinken is in opkomst, nog sterker dan de afgelopen jaren. Douwe Egberts wil dolgraag verder groeien in de stadscentra.”

Het is niet zo dat Douwe Egberts tot nu toe stil heeft gezeten. Vanaf 2001 opende DE koffiezaakjes in universiteiten en ziekenhuizen. In 2007 werd het eerste Douwe Egbert Café geopend in de huidige stijl: modern, huiselijk, sfeervol en in de binnenstad. Intussen zijn er 25 DE Cafés, verspreid over heel Nederland.

CoffeeCompany is grootstedelijker: de koffieketen mikt op steden met minimaal 235.000 inwoners. Douwe Egberts opende ook filialen in kleinere steden als Zoetermeer, Breda, Tilburg, Nijmegen en Venlo.

Aan de overname van CoffeeCompany gingen enkele maanden van onderhandelingen vooraf. De financiële details van de overname worden niet bekendgemaakt.

De acquisitie van CoffeeCompany past in de strategie van het Amerikaanse levensmiddelenconcern Sara Lee, het moederbedrijf van Douwe Egberts, dat aan het begin van dit jaar aankondigde het bedrijf te gaan opsplitsen in een vleestak en een koffietak. Deze laatste tak, CoffeeCo, die vermoedelijk volgend jaar de beurs opgaat, staat onder leiding van de Nederlander Jan Bennink.

Enkele weken geleden vertelde De Kock, gezeten aan de houten stamtafel in de CoffeeCompany aan de Meent in Rotterdam, honderduit over de toekomst van zijn bedrijf. Het gesprek ging over de opkomst van de Amerikaanse koffieketen Starbucks in Nederland. Sinds 2007 opende Starbucks bijna twintig filialen, met name op luchthaven Schiphol en op NS-stations. De vraag was hoe CoffeeCompany zich daartegen weert. De Kock – spijkerbroek, donkergroene trui, samengeknepen ogen en een lach om zijn mond – zat er ontspannen bij, die zonnige woensdagmiddag begin november. Zorgen over Starbucks had hij niet, bezwoer hij.

Maar De Kock wist toen al dat CoffeeCompany voor het einde van het jaar zou worden overgenomen door Sara Lee. „Ik kon er op dat moment echt nog niets over zeggen”, zei hij gisteren, na de bekendmaking van het nieuws, verontschuldigend.

CoffeeCompany ging in 2006 in zee met investeringsmaatschappij KRC Capital van de Indiase multimiljonair Rattan Chadha, die eerder de modeonderneming Mexx had opgericht. De Kock: „KRC maakte onze groeispurt mogelijk. Vanaf 2006 zijn we van tien naar vijfendertig filialen gegaan. Maar de afgesproken investeringstermijn was nu afgelopen.” CoffeeCompany moest kiezen, zegt De Kock: of zakendoen met opnieuw een investeringsfonds, of met een buitenlandse koffieketen (zoals het Britse Costa Coffee of het Amerikaanse Starbucks), of met een koffiebedrijf. De Kock: „Het is duidelijk dat je bij die derde optie je eigen identiteit het best kunt behouden.”

Sara Lee wordt 100 procent eigenaar van CoffeeCompany. Maar wat er vervolgens precies gaat gebeuren met de twee koffieformules is nog onduidelijk. Gaan alle zaken straks CoffeeCompany heten? Of verdwijnt die naam binnenkort uit het straatbeeld?

„Daarover hebben we bewust nog geen beslissing genomen”, zegt De Kock. „Of we beide formules in stand houden of op termijn overgaan naar één formule, dat staat allemaal nog ter discussie. We willen het beste van twee werelden combineren.” Hij verwacht hierover binnen enkele maanden meer te kunnen zeggen.

Dick de Kock gaat overigens zelf leidinggeven aan de zestig filialen die CoffeeCompany en Douwe Egberts straks tellen, waar zo’n 420 barista’s werken die in totaal meer dan zeven miljoen klanten per jaar van koffie voorzien. Er komt een vierkoppig management, dat gaat zetelen in het Amsterdamse hoofdkantoor van CoffeeCompany. De Kock wordt het boegbeeld. „Het gebeurt niet vaak dat een overnemende partij de overgenomen partij die eer gunt”, erkent hij. „Dat is een blijk van heel groot vertrouwen. En het laat zien in welke sfeer de gesprekken hebben plaatsgevonden. Er bestaat wederzijds veel respect.”