Klagen doe je maar in je vrije tijd

Lisette Pelsers wordt directeur van het Kröller-Müller Museum in Otterlo.

Ze gaat aanpakken. Het Rijk bezuinigt, dus gaat zij verdienen.

Ze heeft net haar medewerkers in het Rijksmuseum Twenthe verteld dat ze vertrekt en is nog een beetje beduusd van de reacties. „Het is een relatief klein museum, je werkt nauw samen, en dan maakt het vertrek van de directeur toch indruk”, zegt Lisette Pelsers. „Maar niemand is onmisbaar.”

Dat laatste typeert haar. Ze wil de dingen van de positieve kant zien en ze wil aanpakken. Zo vindt Lisette Pelsers dat er te veel wordt geklaagd over de bezuinigingen op de kunsten. „Natuurlijk is het erg, maar klagen doe je maar in je vrije tijd. Wij moeten nieuwe middelen zoeken.”

Met ingang van 1 maart 2012 is Pelsers directeur van het Kröller-Müller Museum voor moderne kunst, in het Nationale Park de Hoge Veluwe. Het museum heeft een beeldentuin en een omvangrijke collectie schilderijen van onder anderen Vincent van Gogh. Het museum, in 1938 geopend, is vernoemd naar de oprichter, Helene Kröller-Müller, die ook de eerste directeur was.

De eerste vrouw na Helene Kröller-Müller. Wat betekent dat voor u?

„Het is voor mij niet zo’n onderwerp dat ik dit als vrouw doe. Belangrijk is dat ik in een traditie stap van een fantastische collectie met een duidelijk uitgangspunt. Ik denk trouwens dat Helene Kröller-Müller het wel heel leuk zou hebben gevonden.”

Wat zijn uw prioriteiten?

„Ten eerste moeten we van tijd tot tijd een goede publiekstrekker van hoge kwaliteit organiseren, waarmee we ons nationaal en internationaal positioneren. Ten tweede moeten we werken aan onze eigen middelen. Ten derde wil ik meer doen aan educatie en publieksbegeleiding. Dat laatste is mijn stokpaardje. We moeten de kennis die we hebben niet voor onszelf houden, maar naar buiten brengen, op een heldere manier. Het Kröller-Müller Museum heeft in verhouding veel laagopgeleide bezoekers, ik wil zorgen dat die beter bediend worden.”

Gaat u de nadruk leggen op actuele exposities of op de collectie?

„Het museum heeft een waanzinnige collectie en een heel bijzondere ligging in het park. Met dat laatste kun je meer doen: de relatie met het park kan versterkt worden. Daarnaast moeten we publiekstrekkers van hoge kwaliteit organiseren. Retrospectieven, bijvoorbeeld met werk van Georges Seurat of de Italiaanse beeldhouwer Medardo Rosso.”

Hoe gaat u meer bezoek trekken?

„Het museum hoopt dit jaar 300.000 bezoekers te trekken. Dat kan meer, met die grote exposities van de vaste collectie, waarbij je ook kunt samenwerken met buitenlandse musea. We hebben een enorm potentieel.”

Gaat u kunstenaars speciale opdrachten geven, zoals uw voorganger deed met onder meer Jan Fabre?

„Daar wil ik zeker mee doorgaan. Jan Fabre was ook zo geschikt omdat hij zo’n bijzondere band met de natuur heeft.”

Wat mist er in de collectie?

„Wat ik heel graag zou aanschaffen is een derde hoofdje van Brancusi. In mijn studietijd maakte hij al een enorme indruk op mij. Wat Mondriaan was voor de schilderkunst, was Brancusi voor het beeldhouwen.”

Rijksmuseum Twenthe heeft dit jaar als eerste museum via crowdfunding bij het publiek geld opgehaald (bijna 59.980 euro) voor de aankoop van een kunstwerk, een schilderij van Thomas Gainsborough. Gaat u dat meer doen?

„Dat wil ik wel. Je genereert er niet alleen geld maar vooral ook een enorme betrokkenheid mee. Maar je hebt er wel speciale aankopen voor nodig. Je kunt niet zeggen: we hebben nieuwe vloerbedekking nodig, dus wilt u bijdragen.”

Het Rijk legt musea bezuinigingen op, het Kröller-Müller Museum heeft al fors moeten bezuinigingen. Hoe gaat u dat opvangen?

„Het museum organiseert Van Gogh-tentoonstellingen in het buitenland. Dat brengt flink veel geld op. Daarnaast moeten we op zoek naar een grote sponsor. En we moeten meer geld verdienen met extra publieksinkomsten via de winkel en het restaurant. Onze verdiencapaciteit is enorm.”