In colonne tegen de 'kermisrijders'

Tussen elf en twaalf uur gistermorgen stond er volgens de ANWB nul kilometer file in Nederland. Dat is niet ongebruikelijk op dit tijdstip, maar gisteren was het wel opmerkelijk omdat De Vereniging Eigen Rijders Nederland vrachtwagenchauffeurs had opgeroepen maximaal 60 kilometer per uur te rijden.

Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) zag op „tientallen locaties” in Nederland vrachtauto’s langzaam rijden, soms in colonne. Eén vrachtwagen raakte op de A4 in de middenberm. In een aantal gevallen probeerden de vrachtwagenchauffeurs op de linkerbaan langzaam te rijden, maar na aanwijzingen van de politie gingen zij terug naar de rechterbaan.

Op een afrit van de A50 kon een handgemeen tussen twee vrachtwagenchauffeurs en de bestuurder van een personenauto nét voorkomen worden, vertelt Frans Zuiderhoek namens de KLPD. De bestuurder van de personenauto was uit ergernis over de langzaam rijdende vrachtauto’s nog langzamer gaan rijden vóór de vrachtauto’s.

1Waar protesteren de chauffeurs tegen?

Vooral kleine transportbedrijven voelen zich benadeeld door de inzet van Oost-Europese chauffeurs op de Nederlandse markt. Rijders uit Oost-Europa mogen – ter bescherming van de interne markt – niet vaker dan drie keer per week ritten binnen Nederland maken. Als een rit deels door het buitenland gaat, telt die niet mee als ‘binnenlandse rit’. Volgens secretaris Sandy ten Hoopen van de Vereniging Eigen Rijders Nederland wordt dat nauwelijks gecontroleerd. „De inspectie heeft te weinig geld en mankracht.” En daarbij is frauderen relatief makkelijk, stelt hij. „Als je even bij Venlo een stukje de grens over rijdt kun je al hard maken dat je een internationale rit hebt gereden.”

2Het is dus geen actie tegen internationale concurrentie?

De kleine rijders zeggen dat ze geen problemen hebben met de concurrentie, maar ze vinden dat het speelveld niet gelijk is, omdat in Oost-Europese landen makkelijker en voor minder geld een groot rijbewijs verkregen kan worden. De opleidingen daar stellen „niets voor”, aldus secretaris Ten Hoopen. „Even in zo’n kermissimulator en een rondje op een leeg parkeerterrein, dat voldoet voor je groot rijbewijs.” Bovendien vinden de kleine bedrijven dat Oost-Europese chauffeurs het imago van alle chauffeurs schaden, door roekeloos gedrag op de weg en onhygiënische toestanden op parkeerplaatsen.

3Zijn Oost-Europese chauffeurs niet gewoon goedkoper?

Ja, zij zijn bereid voor minder salaris te werken. Veel Nederlandse bedrijven hebben daarom ook vestigingen opgericht in Oost-Europese landen – ‘uitvlaggen’ noemen ze dat in de branche. Dat maakt dat Oost-Europese arbeidsvoorwaarden kunnen worden gehanteerd. Dat mag overigens alleen bij chauffeurs die internationaal werken.

4Waarom steunt Transport en Logistiek Nederland de actie niet?

TLN steunt de actie niet omdat ze vindt dat het veroorzaken van overlast het imago van chauffeurs schaadt. „Dit soort problemen moet aan de onderhandelingstafel worden opgelost, niet op de weg waar mensen er last van hebben die er niets mee te maken hebben”, zegt woordvoerder Floris Liebrand. Tegelijkertijd krijgt ook TLN „signalen over concurrentievervalsing”. Die „nemen wij heel erg serieus”, zegt Liebrand, maar de organisatie wil eerst onderzoek afwachten dat minister Kamp (Sociale Zaken en Werkgelegenheid, VVD) heeft ingesteld naar belemmering door Europese regels in de transportbranche. „Nu is helemaal niet duidelijk hoe groot het probleem is.” TLN heeft 6.000 leden van wie er volgens Liebrand 3.000 minder dan twintig vrachtwagens hebben.

    • Merel Thie