Gelukkig worden van grote verhalen, mooie foto's en mode

Inhoud brengen op een aantrekkelijke manier, dat is het streven van de makers van het nieuwe blad PARK. Het grote voorbeeld is Vanity Fair. Nóg ’n glossy? „Nederland is de beste markt voor bladen.”

’Ook voor mannen’ zou je op de nieuwe glossy PARK kunnen zetten. Dat is nieuw in de glossywereld, waar de scheiding der seksen even fier overeind staat als in het openbare wc-leven. Hoofdredacteur Leon Verdonschot: „Vrouwen zijn de beslissers in de kiosk, maar veel mannen lezen al die glossy’s thuis ook. Ik hou van Amerikaanse bladen: Rolling Stone natuurlijk, maar ook Vanity Fair en Esquire.”

Mannenman Leon Verdonschot (38) en vrouwenvrouw Marie-Nanette Schaepman (44) vormen samen de hoofdredactie van PARK, dat morgen wordt gelanceerd in het Amsterdamse Paradiso. Verdonschot is vooral popjournalist, onder meer voor Nieuwe Revu en de VPRO. Schaepman is oprichter van de vrouwenglossy JAN. Ook het nieuwe blad heeft zij zelf bedacht. De Weekbladpers (WPG) geeft het uit, Schaepman heeft zelf ook een aandeel, via haar bedrijf Bloom Publishing.

Schaepman: „Een glossy voor mannen en vrouwen was niet zozeer het uitgangspunt. Ik wilde een journalistieke glossy. Ik ben vol bewondering voor De wereld draait door: inhoud brengen op een aantrekkelijke manier. Dat wil ik in tijdschriftvorm. Ons grote voorbeeld is Vanity Fair, zonder dat we de Nederlandse Vanity Fair willen zijn. Ik wil infotainment: sterke, journalistieke verhalen van zo’n 5.000 woorden, mooi gepresenteerd. De kunst van het vertellen, daar gaat het om. Verhalen waar je ingezogen wordt. Maar ook kortere stukken over cultuur, mode en beauty. En veel aandacht voor fotografie. Je moet er eindeloos in kunnen lezen, maar je moet er ook lekker doorheen kunnen bladeren. Ik wil een blad waar je gelukkig van wordt.”

Het eerste nummer maakt ons gelukkig met een reportage-interview van Wilfried de Jong met Matthijs van Nieuwkerk in zijn rustoord voor het weekend, de Achterhoek. Schrijver Peter Buwalda interviewde oud-bokser Wim Ruska, nu „een gebroken man in een rolstoel”. Verder een portret van actrice Monique van de Ven en een interview met een Nederlandse soldaat die een paar jaar in Afghanistan diende. Verdonschot: „Uitgangspunt daarvoor was Jarhead, een film over de hangerige verveling en ondraaglijke spanning onder Amerikaanse soldaten. Dat eeuwige afwachten.”

Volgens Verdonschot is ‘bewondering’ het verbindende woord tussen de grote verhalen: „Dat betekent niet dat het kritiekloze slijmverhalen zijn, maar wel gestileerde verhalen die een nieuw inzicht geven in de geïnterviewde. Bij Matthijs van Nieuwkerk is dat goed gelukt. Die wil nooit dit soort dingen doen, begrijpelijk: als hij diarree heeft, is dat meteen een wereldwijd trending topic op Twitter. maar voor Wilfried de Jong maakte hij een uitzondering.”

Schaepman: „‘Intiem’ is ook een typering, hoewel met veel verkeerde connotaties. Amerikaanse interviews zijn zo goed omdat de interviewer drie, vier keer teruggaat naar de geïnterviewde, waardoor een vertrouwensband ontstaat.”

En wat krijgt het oog? Schaepman: „We hebben in het eerste nummer twee internationaal befaamde fotografen: Anton Corbijn en Bruce Weber. Daar zijn we erg trots op.”

Verdonschot: „We hebben ook een fotoserie met bekende Nederlanders, want daar zijn we niet vies van. We hebben ze gevraagd hoe ze het liefst gefotografeerd wilden worden. Theo Maassen wilde bijvoorbeeld op de foto met een peloton ME’ers.”

De Nederlandse bladenmarkt is vol. Honderden bladen, ieder jaar sneuvelen er tientallen en komen er tientallen bij. Onlangs werden modeblad AvantGarde en de culturele glossy Hollands Diep opgeheven. Zit Nederland te wachten op PARK?

Schaepman: „Natuurlijk, ons businessplan deugt. PARK is voor intelligente, welstandige mannen en vrouwen van 25 tot 55 jaar. Een beperkte doelgroep, interessant voor high end adverteerders. Ik geloof in tailor-made tijdschriften, toegespitst op de Nederlandse markt. Ik heb bij uitgeverij Sanoma gewerkt, daar had je een snoepwinkel aan marktonderzoeken. Maar ik geloof meer in een gut feeling over waar behoefte aan is.”

Is Schaepman zenuwachtig, of PARK wel zijn eerste jaar overleeft?

„Nee, hoor, De Nederlandse tijdschriftenmarkt is de leukste ter wereld, mede door de diversiteit én de grote dynamiek in titels. Nergens worden zoveel bladen gelezen. Natuurlijk verdwijnen bladen ook weer snel, maar de sterkste blijven: LINDA, Glamour, Happinez, JAN. ”

Waarom heet het tijdschrift PARK? Verdonschot: „Een oase van rust in een hectische stad; zoiets willen wij zijn. Central Park, het Vondelpark, de plaats waar je even koffie drinkt en bijpraat met vrienden.”

    • Wilfred Takken