Fantasyspel wint van schietende kaskraker

Niet de grote kaskraker won de prijs, Call of Duty: Modern Warfare 3, maar het veel complexere en fantasierijke Skyrim. De gamegemeenschap in de Verenigde Staten koos zaterdag in Los Angeles de beste games van 2011. Skyrim werd de verrassende winnaar. De fanatieke gamer blijkt iets nieuws te willen, en meer waar voor zijn geld.

De Amerikaanse tv-zender Spike TV organiseert de Spike Game Award Show, een jaarlijkse verkiezing van prijzen die gelden als de Oscars voor de gamebranche. Bekende acteurs als Charlie Sheen maakten de winnaars bekend, er waren optredens van onder meer Black Keys. De meest verkochte game was volgens de jury, bestaande uit gamejournalisten, niet de beste.

Call of Duty is wereldwijd de meest verkochte gametitel en maakt veel reclame. Ruim een half jaar voor het verschijnen kwamen er al Hollywoodachtige trailers op televisie en internet. Call of Duty: Modern Warfare 3 was favoriet voor de titel.

Skyrim won echter in drie categorieën, waaronder dus beste game. Skyrim was onder fanatieke gamers een bekende titel, maar voor de doorsnee gamer verscheen dit computerspel vrij geruisloos in de winkel. Door vrijwel alle gametijdschriften werd het spel bejubeld, maar het is zeker geen voer voor het grote publiek. In Skyrim wordt de speler vanuit zijn huiskamer geïntroduceerd in een fantasierijke wereld vol draken, tovenaars en dwergen. De speler moet complexe keuzes maken tussen goed en slecht.

Jeroen Roding, redacteur van het Nederlandse gametijdschrift Power Unlimited, vindt Skyrim een terechte winnaar: „Dit spel biedt iets anders dan de meeste spellen. Het is een stuk complexer dan het zoveelste schietspel zoals Call of Duty.” Naast de aard is het spel ook een stuk uitgebreider dan veel andere spellen. Terwijl veel games à 60 euro maar tien uur aan spelplezier bieden, is de gamer aan Skyrim zeker veertig uur zoet.

Tijdens de uitreiking eerde Spike TV de gamefranchise Legend of Zelda met een oeuvreprijs. Deze franchise van Nintendo bestaat dit jaar 25 jaar. De oeuvreprijs was opvallend, omdat Nintendo de afgelopen jaren nooit een grote prijs won.

Nintendo introduceerde met de Wii in 2006 het fenomeen bewegingssensor. Deze maakt het mogelijk dat bewegingen van de speler geregistreerd worden door een sensor in de joystick. Zo maakt een gamer zwaaibewegingen als hij met een zwaard vecht. Het grote publiek heeft deze toepassing omarmd.

De innovatie werd dit jaar overgenomen voor de andere spelcomputers X-Box 360 en Playstation 3. Spellen die hiervan gebruikmaken wonnen geen prijzen en werden zelfs voor nominaties genegeerd. Roding: „Voor de fanatieke gamer zijn er nog geen spellen die goed gebruikmaken van deze techniek. Wat er nu beschikbaar is, is laagdrempelig vermaak voor het hele gezin.” Volgens Roding zal het nog wel even duren voordat de bewegingssensor een rol gaat spelen in serieuze games. „Gameontwikkelaars slagen er niet in om een ingewikkeld spel geschikt te maken voor zo’n sensor. Ze kiezen dan toch liever voor de conservatieve controller.”

    • Diederik Huffels