Wachtkamer

Zo gaat het werkelijk in onze praktijk: als de patiënt besluit dat het een klacht voor de huisarts is, belt hij of zij onze praktijk voor een afspraak en krijgt die zo nodig dezelfde dag. De assistente maakt in overleg met de patiënt een afspraak die aan de wensen van de patiënt tegemoet komt (bijvoorbeeld een korte of langere afspraak), die past in de agenda van de dokter, en die bovenal recht doet aan de urgentie van de klacht. Soms wordt de urgentie van de klacht door de assistente hoger ingeschat dan door de patiënt, zodat de huisarts de patiënt meteen ziet of een visite aflegt. Vroeger zat de wachtkamer vol (zie de foto bij het artikel), patiënten moesten lang wachten om de dokter te spreken en moesten dan snel hun verhaal doen. De vrouw van de dokter triageerde aan de telefoon, vaak zonder diploma. 112 bellen kon toen nog niet! Drempelloze toegang bestond vroeger dus ook niet. Terug naar vroeger is geen optie: we willen niet wachten in een volle wachtkamer, waar alleen griepvirussen dolgelukkig zijn, en we willen langer met de huisarts praten dan een paar minuten.

Els Welleman, huisarts

Uitgeest