Snelwegschutter waarschijnlijk een fabeltje

Dé hype van afgelopen zomer blijkt niet meer dan dat: een hype. De snelwegschutter, die vanaf augustus wekenlang voor opzienbarend nieuws zorgde, bestaat waarschijnlijk niet. Dat meldt het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) in een rapport dat het gisteren presenteerde na maanden van onderzoek naar gesneuvelde autoruiten op snelwegen, vooral rondom Rotterdam.

De politie acht de kans het grootst dat de ruiten door een andere „externe oorzaak” gebarsten zijn. Steenslag misschien. Stormschade. Of gewoon, spontaan gebarsten ruiten.

De politie onderzocht 179 incidenten van ruitschade tussen 7 augustus en 11 november. „Er zijn geen aanwijzingen dat iemand voor de incidenten verantwoordelijk is”, zegt KLPD-woordvoerder Frans Zuiderhoek. Kogels zijn niet gevonden in de onderzochte auto’s. Ook ontbreken getuigenverklaringen van mensen die iemand zagen schieten.

Statistisch is het aantal gesneuvelde ruiten in de onderzochte periode niet afwijkend. Schadeherstelbedrijven repareren maandelijks duizenden ruiten die op een of andere manier zijn gebarsten.

Maar het bestaan van een schutter uitsluiten doet de politie niet. „De eerste reeks incidenten, op 7 augustus, blijft bijzonder”, zegt Zuiderhoek. Op die dag ontving de politie binnen vier uur tijd vijftien meldingen over ruitschade, alle op de A13 tussen Rotterdam en Den Haag. Gesprekken met de betreffende automobilisten en onderzoek in hun auto’s leidden niet tot een oplossing.

Het ís mogelijk om met een luchtbuks ruiten te breken zonder dat de munitie in de auto belandt, meldt de politie na onderzoek van het Nederlands Forensisch Instituut. Ook is het goed mogelijk om vanuit een rijdende auto een in dezelfde richting rijdende auto te beschieten. Maar stilstaand schieten op rijdende auto’s is lastig, net als tegelijkertijd schieten en sturen, aldus de politie. Dus mocht er al sprake zijn van mensenwerk, wat onwaarschijnlijk is, dan is de kans op meerdere daders het grootst. Snelwegschutters.