Kou tegen spierpijn

Hardlopers die kort na een intensieve training drie minuten in een ijskoude kamer van min 110°C rondwandelen, krijgen minder spierpijn.

Ze voelen zich minder vermoeid en hebben eerder hun spierkracht terug, dan met een warmtebehandeling of rustig stil zitten. Dat schrijven Franse sportonderzoekers in een gisteren uitgekomen publicatie in het wetenschappelijke tijdschrift PLoS ONE.

Iedere training veroorzaakt spierschade. De ontstekingsreactie die daarna door het afweersysteem in gang wordt gezet geeft zwelling en spierpijn. Snel trainingsherstel door koudetherapie is in de mode. De gedachte is dat door de kou de bloedvaatjes in en rond de spier vernauwen, wat de afweerreactie dempt. Twee jaar geleden verschenen de eerste wetenschappelijke resultaten over sneller herstel na een korte blootstelling aan extreme kou.

Aan het nu gepubliceerde onderzoek deden voor het eerst goedgetrainde atleten mee en werden verschillende herstelmethoden (ontspannen zitten, infrarood-warmtebehandeling en extreme kou) met elkaar vergeleken. De kou beschermde veel beter dan de andere methoden. Negen goedgetrainde hardlopers simuleerden op een loopband een veldloop van ruim drie kwartier, met hellingen. De lopers die na de inspanning de koude kamer ingingen, moesten eerst hun zweet afdrogen. In zwembroek, met handschoenen, een isolerende hoofdband, een mondkapje, droge sokken en op klompen wandelden ze dan drie minuten in de ijskoude kamer rond, waarvan ze – in badjas – mochten bijkomen in een kamer van 24°C. (NRC)