Countdown Ruimtereis André Kuipers

Op 21 december vertrekt André Kuipers met een Sojoezraket naar de ruimte. Tot dan elke week een bericht over zijn voorbereiding. Vandaag: examens.

Geslaagd, twitterde Andre Kuipers (@astro_andre) zaterdag. Waarvoor, dat legde hij uit op zijn blog (blogs.esa.int/andre-kuipers). Voor de astronautenexamens natuurlijk. Die bestaan, zoals vaker bij examens, uit verschillende delen. In Houston had Kuipers al examen gedaan in „het dagelijks leven in het Amerikaanse deel van het ruimtestation ISS”. Voor het eerste examen in Sterrenstad was het leven in het Russische deel examenstof.

Een ander leven dan op aarde, al is het maar doordat allerlei handelingen in zwevende toestand trager verlopen. Doordat je voortdurend de strijd moet aanbinden tegen het wegzweven en zoekraken van allerlei voorwerpen. Of doordat je bij storingen en defecten geen loodgieter of elektricien kan bellen.

Op de dagindeling die tijdens het examen moest worden doorlopen, stonden dus zaken die voor aardse bewoners ongebruikelijk zijn. „Voorraden opbergen en in het Inventory Management System invoeren”, bijvoorbeeld. En nee, als je thuis je rotzooi opruimt, doe je dat niet: barcodes scannen en invoeren van waar naar waar je de spullen hebt verplaatst. En wat te denken van „het toilet gebruiken en de toiletpot vervangen”. Wel ongebruikelijk voor ISS-bewoners, gelukkig, is het opsporen van een lek in het ruimtestation.

Maar het zwaarste onderdeel van het examen is het nabootsen van Sojoezvluchten, schrijft Kuipers. De aanstaande bemanning mocht kiezen uit vier enveloppen met in elk daarvan zes van de vele problemen die onderweg kunnen optreden. In hun geval: een kapotte radiozender, ofwel geen contact met aarde. Daarna: kapotte infraroodsensoren, dus handmatig de positie ten opzichte van de aarde bepalen. Vervolgens: kapotte radarsystemen, dus handmatig aankoppelen bij het ruimtestation ISS.

‘Aangekomen’ mochten de astronauten lunchen in Sterrenstad. Daarna begon, in ruimtepak en simulator, een terugkeer naar aarde met een capsule vol rook, een kapotte remmotor en een defecte boordcomputer. Maar geland dus, en geslaagd. Nu hoeft het alleen nog maar in het echt.

Margriet van der Heijden

    • Margriet van der Heijden