Batman kan vliegen, al is het met touwen

Theater

Batman Live Gezien: 3/12, Sportpaleis, Antwerpen. Nog in Ahoy, Rotterdam op 10 en 11 dec. ***

Van een krachtpatser als Batman zijn we gewend dat hij kan vliegen en vechten als de beste. Maar soms heeft ook een superheld een zetje of een steuntje nodig. In de theatershow Batman Live zien we hem als een soort trapezewerker in de weer. Bungelend aan touwen knokt hij een luchtduel uit met Catwoman. Gevaar en spanning voelen we door de voortrazende beelden op het filmdoek achter hen. Die suggereren dat de kemphanen hoog boven de wolkenkrabbers van Gotham City rondcirkelen.

Het is een handig visueel trucje, dat niet kan verhullen dat theater een traag medium is. De vuistgevechten op de grond worden theatraal uitvergroot gespeeld, en op zeker moment op stripachtige wijze begeleid door knallende drumslagen: stomp-boem, stomp-boem.

Batman Live compenseert het tekort aan actiemogelijkheden op het podium niet alleen met filmbeelden, maar ook met circusacts, goocheltrucs en een luide orkestband. Tussendoor moet er veel worden uitgelegd, want er is gekozen voor het oerverhaal van Batman en Robin. Eerst zien we hoe de jonge Bruce Wayne zijn ouders verliest en uitgroeit tot Batman, vervolgens is het circuskind Dick Grayson die zijn ouders vermoord ziet worden. Onder de hoede van Batman oefent hij zich naar een eigen heldenkostuum: hij wordt Robin.

Het ensemble dat als circuspersoneel jongleert, op handen loopt en op elkaar klautert, blijft in de rol van boevengespuis capriolen maken: de massale vechtpartijen met Batman worden verlevendigd met radslagen.

In Batman Live zijn ook de grote schurken klassiek: The Riddler, Poison Ivy, The Penguin, Two-Face en de mooiste van het stel, The Joker. Net als in andere media is het The Joker die de show steelt met zijn gekte en grapjes. Zijn vriendin Harley Quinn noemt hem volkomen ongepast „appelflapje”. En als ze hem een cadeau wil geven, vraagt ze zich af: „Wat geef je aan een man die alles steelt?”

Puur visueel biedt Batman Live het meeste plezier, louter door de massaliteit van sommige scènes, de gelikte aankleding van de personages en de uitgekiende decors en achtergrondfilmpjes. Dan racet de Batmobiel alsnog door de straten. Voor kinderen is het gebrek aan tempo en psychologisch vernuft minder een bezwaar. De voorstelling is weliswaar in het Engels, met boventiteling, maar voor de kleinsten is er een verteller die cruciale gesprekken kort samenvat.

    • Ron Rijghard