Alleen Jezus en Hitler zijn 98 pagina's waard

Je moet het maar durven. Na de Linda, de Maarten, de Matthijs, de Goedele, de Gerda, de Felderhof, de Catherine, de Gullit en de Frits nóg een tijdschrift wijden aan één persoon. Lemon (6,95 euro) durft het aan. Sterker, Lemon wil per jaar zes tijdschriften wijden aan één bekende landgenoot. Lemon heet Lemon omdat het fris wil zijn, en fris is in elk geval dat de bekende persoon niet frontaal op de omslag staat. Thomas Acda, de ‘personality’ om wie de eerste Lemon draait, zien we van opzij. Ook de fotografie binnenin is origineel. En toch, Lemon is niet spannend.

Want wat lezen we? Details, details, details over het leven van Acda. Dat hij zijn theaterkompaan Paul de Munnik vaker ziet dan zijn vriendin is nog lezenswaardig. Dat hij coach is van het voetbalteam van zijn zoon, goed, dat hoort bij een portretterend interview. Maar dat hij houdt van koken en van babi pangang met een biertje op de bank en dat zijn moeder smaakvolle kabeljauw kan bereiden, dat is niet langer nice to know, dat is too nice to know.

Dat ligt niet aan Acda, dat ligt aan de ruimte die Lemon biedt aan Acda. 98 pagina’s. Zo’n concept werkt, vrees ik, alleen bij Jezus, Hitler en Michael Jackson. En zelfs dan zijn er lezers die zullen afhaken bij Adolfs favoriete vegahapjes.

Waar Lemon de celebritycultuur té gretig omarmt, pakken andere bladen het voorzichtiger aan: ze doen aan persoonsverheerlijking en blijven divers. Neem Elsevier (4,70 euro), dat op de omslag Mark Rutte bombardeert tot ‘Nederlander van het jaar’, en de lezer tegelijkertijd een variatie aan artikelen voorschotelt.

Maar vooral veel Mark Rutte. Hij is een blijvertje gebleken. De verklaring van Elsevier: hij is meegaand maar geen watje; hij is „opgewekt saai”.Het weekblad begon met deze jaarlijkse verkiezing in 2004, in navolging van het Amerikaanse Time. Zo slaat een blad twee vliegen in één klap. Het voegt zich niet alleen naar de cultuur van beroemd, beroemder, beroemdst, het laat vooral zichzelf zien. Elsevier verkiest Rutte en zegt zo: ook wij zijn van het aanstekelijk optimisme, ook wij zijn van minder regels, van hard werken en hard rijden.

Een vraagje uit nieuwsgierigheid: zal Elsevier de titel van ‘Nederlander van het Jaar’ ooit tweemaal aan één persoon verlenen? Time, dat zijn verkiezing sinds 1927 houdt, deed dat meermaals. Stalin kreeg de titel twee keer, net als Truman, Churchill, Lyndon B. Johnson en George Marshall. Als Rutte volgend jaar nóg aanstelijker optimistisch is, zet Elsevier hem dan weer op de cover?

Lemon staat voor een andere keuze. Wie wordt de BN’er van het volgende nummer? „We zijn er nog niet uit”, zegt Lemon-marketeer Roy Keijsers. „BN’ers hebben het druk. Dan is het lastig om honderd pagina’s in te plannen.”

Ingmar Vriesema